VW Passat
VW Passat

Derfor kan du ikke alltid stole på EU-kontrollen

- Kan få godkjent hvilken som helst bil for en tusenlapp. Bare en vandrehistorie?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Det er mulig det bare er en vandrehistorie, men vi diskuterte litt bil og EU-kontroll på jobben i går. Jeg skal kjøpe bruktbil nå og har lagt vekt på at den må ha en så ny EU-kontroll som mulig. En av de jeg jobber med forteller at en bekjent av ham har skrytt av at han kan få EU-godkjent hvilken som helst bil for en tusenlapp, via noen som har gode kontakter på et bilverksted. Altså at de ikke engang trenger å vise fram bilen.

Tror du dette er noe som er utbredt og som man må være på vakt mot? I så fall er jo ikke EU-kontrollen verdt noe som helst, tvert imot er det bare falsk trygghet. Kan man sjekke det på noen måte? Jeg har tenkt å kjøpe en Passat stasjonsvogn fra den generasjonen som kom i 2006, må bli en av de tidligste på grunn av prisen. Mener du det er et trygt kjøp? Hilsen skeptisk bruktbilkjøper.

Benny svarer:

Hei du skeptiker!

Dessverre har det vært en del historier rundt falske EU-kontroller. Blant annet ble det for en tid tilbake avdekket omfattende svindel i Ålesunds-området, med avgreininger flere steder. Jeg har også hørt mange flere historier om verksteder som er temmelig slepphendte med kontrollene – og der det er mulig å kjøpe seg et godt resultat for noen ekstra hundre- eller tusenlapper.

Det er naturligvis både trist og fullstendig useriøst. EU-kontrollen handler jo i stor grad om å sjekke at bilen faktisk er trafikksikker. Hvis man bare fyller ut skjemaet uten å sjekke bilen, kan det gi livsfarlige resultater. Jeg sier ikke at dette er utbredt på noen måte, men at det skjer er jeg ikke i tvil om.

Jeg har selv vært borti å få inn nylig EU-godkjente biler på verkstedet som umulig kan ha blitt sjekket slik de skulle. I de fleste tilfellene skyldtes det nok feil eller slurv – bilmekanikere er jo tross alt bare mennesker de også – men noen ganger var det mer påtakelig enn som så.

LES OGSÅ: Bilmekanikeren knuste bilen


Sterkt anbefale en test

Å garantere seg mot fenomenet er dessverre ikke enkelt. Men er du i tvil, ville jeg tatt med bilen dit den ble EU-godkjent og spørre og grave litt. En mer grundig test, på et bilverksted eller for eksempel hos NAF, vil også fort avdekke om noe er galt.

Husk også at en EU-kontroll kun sier noe om miljø og sikkerhet i kontrolløyeblikket. Kontrollen består av en trafikksikkerhetsdel og en miljødel.

I trafikksikkerhetsdelen kontrolleres blant annet lys, sikt, bremser osv. I miljødelen måles støy og avgasser. Det er verdt å merke seg at ting som motor, drivverk eller clutch ikke sjekkes.

Når du vurderer å kjøpe bil som er seks-sju år gammel, vil jeg sterkt anbefale at du tar en grundig test på den, enten på verksted eller hos NAF. Denne generasjonen Passat er generelt en bra bil, men jeg ville absolutt sjekket grundig før kjøp. Ikke for høy kilometerstand og gjerne få eiere er smart.

Lykke til med kjøpet!


Les om denne Passaten i Brooms bruktbilguide – klikk her:




Stort arkiv



Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Dette er en julegave fra norske politikere


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: