Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Import av nybiler er blitt en populær måte å handle bil på. Blant mange aktører er Ferdinand Motor og Din Bilpartner som begge har egne nettbutikker, der de viser til at det kan spares store summer på å kjøpe nybilen her, i stedet for hos merkeforhandler.

Det er imidlertid ikke fullt så enkelt, skal vi tro informasjonssjef hos Audi Norge, Marius Tegneby.

Han peker på at det er flere punkter som gjør at det å handle bil via nettbutikk ikke byr på samme sikkerhet som å kjøpe hos merkeforhandler.

LES OGSÅ: Nå kan du spare over 140.000 kroner på ny BMW

Garantier

Tegneby viser blant annet til at merkeforhandlerne tilbyr fem års fabrikkgaranti – som han mener er bedre enn de garantiene som blir kjøpt av forhandlere i Norge.

– Det er også viktig i skille mellom garanti og reklamasjon.

- Reklamasjon gjelder mot den aktør du kjøpte bilen av, både i Norge og i utlandet. Har du da eksempelvis kjøpt bilen hos aktør i Tyskland/England/Polen, er det denne aktøren du må reklamere mot". Og hos oss er det én part å forholde seg til – mens det ellers gjerne blir både en forhandler eller bilmegler, et forsikringsselskap og et sertifisert verksted.

LES OGSÅ: Mercedes E-klasse: Et kupp å importere selv?

Kunnskap

Informasjonssjefen mener også at det er et spørsmål om kunnskap – og at ingen kan de ulike modellene og utstyret like godt som merkeforhandlere.

– Nettbutikkene skal gjerne selge 15 forskjellige merker. Våre selgere jobber med Audi hver eneste dag, og er eksperter på våre produkter. Vi bruker også mellom en- og halvannen time på å gå igjennom bilen sammen med kunden, før overlevering. Nå som bilene begynner å bli såpass komplekse er dette også et viktig punkt, mener Tegneby.

LES OGSÅ: Bruktimport: Er det virkelig mulig å ha "gratis" bil et par år?

Pris

Han vil også påpeke at differansene som det vises til i nettbutikkene i mange tilfeller ikke er reelle.

– Det er viktig at kundene som vurderer dette, sammenligner både pristilbudene en får og så identiske biler som mulig. Listeprisene er veiledende, svært ofte vil en kampanje eller tilbudspakke gi deg et godt utgangspunkt når du skal spesifisere din nye bil. Det er jo sluttsummen som teller, også på bil.

– Men for all del, all konkurranse er sunt. De er velkommen inn.

LES OGSÅ: Slik importerer du drømmeveteranen

Gunstig tidspunkt

Det er spesielt gunstig å drive med parallellimport av nybiler mens Europa er inne i en ny økonomiske krise. Det er mange forhandlere rundt om i for eksempel Øst-Europa som sitter på biler de sliter med å bli kvitt. I tillegg er kronekursen sterk sett opp mot Euroen.

– Vi har vært her i 75 år, og kommer til å være her videre også. Våre forhandlere har gjennom mange tiår bygget opp kompetanse og en stadig økende kundegruppe. Mens flere av dem som nå driver med parallellimport vil være borte igjen etter hvert som det blir mindre gunstig, tror Tegneby.

LES OGSÅ: Derfor kan bruktimport være veldig skummelt