Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvilke bilmerker som har lov til å kalle seg premium og hvilke som absolutt ikke har det – det er en diskusjon bilinteresserte kan holde gående veldig lenge.

For bilprodusentene er dette ikke bare noe som handler om synsing og meninger: Nei, her får forskjellen mellom premium og ikke premium store konsekvenser.

Del med Facebook-vennene dine

Tre premiummerker

Premiummerker kan generelt ta mye bedre betalt for bilene sine. Sterk merkevare er verdt store penger. Og det er mye enklere å miste premiumfaktor – enn å skaffe seg denne.

I Broms store bilundersøkelse 2012 har vi bedt respondentene velge ut tre merker de synes fortjener å bli kalt premiummerker.

LES OGSÅ: Nå vil de lage premium for storfamiliene

BMW vinner

Et bredt spekter av merker har fått stemmer, men i toppen er det særlig seks som skiller seg ut.

Vinneren er BMW. 41,3 prosent av alle som var med i undersøkelsen har gitt en stemme til BMW i denne kategorien. Hårfint bak følger Mercedes-Benz med 39,1 prosent av stemmene. Så er det en luke ned til nummer tre i det tyske trekløveret, nemlig Audi. Merket med de fire ringene får stemme fra 28,6 prosent av respondentene.

LES OGSÅ: De har laget premium-SUV i miniformat

Sterk nykommer

Deretter er vi rett over i britiske tradisjoner. På de neste tre plassene følger nemlig Aston Martin, Bentley og Rolls-Royce.

Svært interessant er det også at nykommeren Lexus plasserer seg over Jaguar, som har mye lenger tradisjoner. Dette viser at Lexus er i ferd med å skaffe seg et solid omdømme også i Norge, her ender merket på sjuendeplass.

VW gjør det godt

Volvo har i mange år hatt som ambisjon om å konkurrere med de tre tyske statusmerkene, Audi, BMW og Mercedes. Ut fra denne undersøkelsen er det helt tydelig at de ikke har klart det. Men med åttendeplass, vurderer altså respondentene at Volvo er mer premium enn for eksempel Jaguar!

Høyest premium-vurdering av de mer folkelige merkene får for øvrig Volkswagen. 6,3 mener at Volkswagen er premium.

Ser vi på de mest aktuelle konkurrentene her, får Toyota 5,9 prosent, Ford 3,7 prosent, mens Opel må nøye seg med svake 1,4 prosent.

LES OGSÅ: – Hvorfor gjør Opel det så dårlig i Norge?

Topp 10: De fortjener å bli kalt premium:

1. BMW

41,3 prosent

2. Mercedes-Benz

39,1 prosent

3. Audi

28,6 prosent

4. Aston Martin

24 prosent

5. Bentley

20,5 prosent

6. Rolls-Royce

19,1 prosent

7. Lexus

14,3 prosent

8. Volvo

13,2 prosent

9. Ferrari

12 prosent

10. Jaguar

11,4 prosent

Del med Facebook-vennene dine

Brooms bilundersøkelse ble gjennomført høsten 2012, på broom.no. Til sammen 1785 respondenter svarte på en rekke spørsmål rundt bil og bilhold.

LES OGSÅ: Dette premium-forsøket endte som en flopp

Er du enig eller uenig i resultatet? Si din mening i kommentarfeltet under: