Tesla S er en real elbil-sensasjon - og spesielt attraktiv i Norge på grunn av prisene.
Tesla S er en real elbil-sensasjon - og spesielt attraktiv i Norge på grunn av prisene.

Tesla Model S: Så billig blir super-elbilen

Kjører fra millionbilene - men koster halvparten.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av de aller mest spennende bilnyhetene akkurat nå er denne: Tesla Model S.

Dette er bilen som kan komme til å revolusjonere hele markedet for elbiler. En stor, fullverdig familiebil som kan kjøres opp til 482 kilometer – bare på strøm.

På høyde med premiumbilene

Tidligere i høst var Broom i Tyskland og prøvekjørte den og vi lot oss imponere. Model S er fullt på høyde med premiumbilene i dette segmentet, både på kjøreegenskaper og opplevd kvalitet.

Men i tillegg er det altså en bil med null utslipp. I Norge betyr det også at du kan kjøre i kollektivfeltene, slipper bompenger og kan parkere på spesielle parkeringsplasser.

Tesla Roadster: Et olja lyn – uten olje

Offentliggjort prisene

Men det aller viktigste for vår del er følgende: Som elbil slipper Tesla Model S unna norske bilavgifter. Og det betyr igjen at den blir usedvanlig konkurransedyktig i pris når vi sammenligner med konkurrenter som bruker diesel eller bensin.

Tesla har akkurat offentliggjort de norske prisene og det er svært hyggelig lesning for alle som har lyst på en Model S:

Gunstig startpris

Den enorme 17" skjermen som viser alt fra klimaanlegg til stereo og navigasjon.

Den starter nemlig på 446.600 kroner. Da får du bilen med 60 kWh batteri. Går du opp til 856 kWh batteri, starter prisen på 506.700.

Model S Performance med 85 kWh batteri koster 595.000 kroner. Da har bilen oppgradert interiør, fjæring og hjul. Her handler det blant annet om Nappa-skinninteriør med Alcantara-fremhevinger og karbonfiberdekor. Dessuten aktiv luftfjæring og sportsinnstilt antispinn. Denne bilen gjør 0–100 km/t på 4,6 sekunder. Det er i klassen med biler som BMW M5 og Mercedes CLS AMG - som koster i overkant av 2 millioner kroner.

LES OGSÅ: Slik lanserte Tesla seg i Norge

500 biler neste år

Signatur-utgaven koster 620.200 kroner, mens toppmodellen Signature Performance koster 679.000 kroner.

800 nordmenn har allerede reservert bilen. De første 500 bilene til Norge leveres til våren neste år. Da vi skrev om modellene tidligere i høst, fortalte Tesla selv at kunder som bestiller nå, kan vente å få bil i løpet av et år.

LES OGSÅ: Bak alt skrotet skjulte det seg en bilskatt

Ikke større marginer

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er en av mange som har ventet i spenning på prisene – og han er positivt overrasket.

– Ja, det er svært gledelig at Tesla ikke har valgt å hente ut ekstra store marginer i Norge, selv om bilen her blir svært prisgunstig på grunn av avgiftsfritaket. Dette er en bil som ser ut som den koster en million kroner, den kjører som om den skulle kostet en million – men så får vi den til "halv pris".

LES OGSÅ: En superbil som er perfekt for Norge

Topp 20 i Norge

– At 800 reserverte bilen allerede før prisene var klare, sier jo veldig mye om interessen. De som reserverte Signature-modellen betalte inn et depositum på 230.000 kroner. I 2014 regner Tesla med å selge mellom 1500 og 2000 Model S i Norge.

– Hvis det slår til, vil dette da bli en av de 20 mest solgte bilene i Norge. Det er rett og slett oppsiktsvekkende for en helt ny modell fra en så fersk bilprodusent, sier Vegard.

Tesla har SUV på gang også – les mer her:

Lavt tyngdepunkt og kjøreegenskaper som kan justeres til svært sportslig. Ja, dette er en bil man kan ha det moro med! (Foto: Knut Chr. Hallan)

LES OGSÅ: Først fikk han ikke fortelle hvorfor han smilte