Slik ser Toyota Aygo ut etter testen på kollisjonssikkerhet fra siden. Både Aygo og søstermodellene Citroën C1 og Peugeot 107 skuffer i den nye Euro NCAP testen.  (Foto: Euro NCAP)
Slik ser Toyota Aygo ut etter testen på kollisjonssikkerhet fra siden. Både Aygo og søstermodellene Citroën C1 og Peugeot 107 skuffer i den nye Euro NCAP testen. (Foto: Euro NCAP)

Populære småbiler får stryk i ny krasjtest

Ender opp med bare tre av fem stjerner.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kollisjonstestene til Euro NCAP har for lengst blitt bransjestandard i vår del av verden. Resultatet en bil får her, kan bety forskjellen mellom suksess og fiasko. Samtlige bilprodusenter bruker disse testkriteriene aktivt når de utvikler nye biler.

Denne gangen er en trio av småbiler, som egentlig er prikk like, blitt testet – og sett opp mot dagens nivå når det gjelder sikkerhet får de mer eller mindre strykkarakter.

Det er ikke ofte Toyota må finne seg i ende opp med mindre enn fem stjerner i Euro NCAP sine tester. Men småbilen Aygo utgjør i denne sammenheng et av få unntak. Den får nemlig bare tre.

I forbindelse med samarbeidet med Peugeot og Citroën betyr det at også deres varianter av samme modell, 107 og C1, må tåle den samme, dårlige karakteren.

LES OGSÅ: Dette er de aller sikreste bilene

Nye modeller – lavere score

Det mest oppsiktsvekkende er kanskje at disse bilene før faceliften som nettopp er på plass, hadde fire stjerner. Forklaringen ligger ikke i at bilene i seg selv er blitt mindre trygge, men at listen for å få god score er hevet.

– Det er tydelig at selv om de selger disse facelift-modellene som "nye", har de ikke opprettholdt det siste av utstyr når det kommer til sikkerhet, påpeker Euro NCAP-sjef Dr. Michiel van Rating.

Ratingen påpeker at de som ikke følger med i utviklingen, nødvendigvis faller etter resten av modellene i segmentet.

LES OGSÅ: Beltet som har reddet en million liv

Lover bot og bedring

Noe av det som blir sterkt kritisert, er at småbiltrioen ikke hadde sideairbag eller elektronisk stabilitetskontroll som standardutstyr.

Som et direkte resultat har imidlertid Toyota lovet bot og bedring. Fra og med juli 2013 vil blant annet både sideairbag, ESP, varsling om sikkerhetsbelte i passasjersetet og ISOFIX leveres som standard.

Dette har også Citroën og Peugeot valgt å gjøre på modellene C1 og 107.

LES OGSÅ: Dette er de sikreste nybilene

– Kunne blitt langt verre

I sine tester har imidlertid Euro NCAP tatt hensyn til at det nye standardutstyret skal på plass.

– Det er med dette på plass at disse bilene får tre stjerner. Uten dette, ville resultatet blitt langt verre.

Ratingen understreker et annet viktig poeng når det kommer til testene til Euro NCAP.

– Bilkjøpere må huske at testene og bilene utvikler seg mye, og at selv om biler fikk full score for noen år siden, er de ikke dermed like trygge som de som får full score nå. De nyeste bilene med full score er de sikreste.

LES OGSÅ: Billig familiebil slaktes i krasjtest