Spillet rundt Saab preget 2012 for mange av de bilinteresserte, inkludert Brooms Knut Skogstad.  (Foto: Scanpix)
Spillet rundt Saab preget 2012 for mange av de bilinteresserte, inkludert Brooms Knut Skogstad. (Foto: Scanpix)

Broom-året 2012: Det året vi mistet en god bil-venn

Etter en lang kamp måttte Saab gi tapt. Broom-redaktør Knut Skogstad fulgte hele prosessen.

2012 er snart over – og vi benytter anledningen til å oppsummere og mimre litt.

I romjula skal du få lese hva de ulike medlemmene i Broom-redaksjonen husker aller best fra året som har gått.

I dag er det redaktør Knut Skogstads tur, her er hans historie:

På familiebesøk

– Velkommen til bords, nå er middagen servert!

Det er en mandag i november 2011. Vi er på familiebesøk hos svigerforeldrene mine og svigermor har akkurat svingt opp med en av sine gode middager. Jeg må bare sjekke en siste ting på en svensk nettside på mobilen før jeg setter meg.

Pokker også! Ny utvikling i Saab-saken, GM stopper salget, de vil ikke selge noe av sin teknikk videre. Dette må vi få ut på broom.no med en gang!

Skal bare ...

– Knut, skal du ikke komme og ...

Det er kona mi som spør, hun er ikke er heeelt ukjent med fenomenet "Knut-skal-bare-sjekke-først-om..:"

– Nei, du skjønner, jeg er nødt til å lage en kjapp sak, beklager, beklager!

Del med Facebook-vennene dine

Vendepunkt

Og dermed sitter jeg foran svigerfars PC og jobber på spreng mens resten av familien spiser middag. Ikke første gangen det skjer – helt sikkert ikke den siste heller.

"GM stopper salget av Saab" ble tittelen, publisert kl. 18.31 den mandagen. Vi var først ute med den saken i Norge, akkurat som det skal være.

Og den for Saab svært dramatiske nyheten ble et vendepunkt i historien. Frem til da hadde mange vært optimister med tanke på Saabs framtid. Nå så det plutselig veldig mørkt ut. Og som det skulle vise seg: Det ble ikke noe lysere etter at 2011 gikk over til 2012.

Her kan du lese saken: GM stopper salget av Saab

Ros – og ris

Spillet rundt Saab og Saabs framtid har vært den soleklart viktigste bilnyheten for meg i året vi snart har lagt bak oss.

Jeg har skrevet utrolig mange artikler om dette, vært fast gjest i TV 2 Nyhetskanalen som også fulgte saken tett, hatt en rekke interessante mailutvekslinger med engasjerte og kunnskapsrike lesere, fått ros – og ikke så rent lite ris fra dem som mente dekningen vår var for negativ. "Vi måtte da skjønne at disse problemene bare var forbigående".

Vel, de var dessverre ikke det.

Endelig stasjonsvogn

Men la oss først spole enda litt mer tilbake. I 2005 var jeg på vei for å dekke bilutstillingen i Genève. Noen dager før avreise tikket det inn et spørsmål fra Saab-importøren. Hadde jeg lyst til å dra en dag tidligere og få se nye 9–3 SportCombi i levende live? Så klart jeg hadde!

Det ble fly til Genève og transport videre til en alpelandsby, Der hadde Saab rigget seg til, med folk og biler. Nå var hensikten å skape litt ekstra blest rundt bilen før den skulle vises fram for første gang.

Saab-folket var tilsynelatende fulle av entusiasme. Endelig fikk de stasjonsvogn av 9-3! Denne bilen hadde de ventet lenge på, egentlig altfor lenge. Nå skulle de for alvor bite fra seg i denne klassen.

Les testen av 9–3 stasjonsvogn – klikk her

Redningen?

– Den må bli en suksess, den bare må det. Hvis ikke er jeg redd vi er i alvorlig trøbbel, sa en av de Saab-ansatte litt utpå kvelden, da vi satt og pratet om Saab og bilene deres og hvorfor den amerikanske eieren General Motors (GM) ikke hadde satset på et mye bredere modellutvalg.

Saab hadde da bare den sterkt aldrende storbilen 9–5 og sedanen 9–3 som allerede var over salgstoppen. Kunne stasjonsvognutgave av en allerede "gammel" bilmodell virkelig være redningen?

Jeg husker at jeg satt og håpet på det den gangen. For hva var alternativet? En bilverden uten Saab ville rett og slett være et litt tristere sted.

– Get rid!

Så skulle det dessverre vise seg at 9–3 stasjonsvogn kom for sent. Det tok aldri av salgsmessig. Og så kom den store smellet som Saab var helt uforberedt på. Verden ble rammet av finanskrise, GM ramlet sammen som et korthus og måtte reddes av den amerikanske staten, hvis ikke hadde hele selskapet gått under.

Da er det ikke så greit å sitte i Sverige og være et lite bilmerke, et merke som attpåtil hadde hatt minustall i år etter år. "Get rid", var den klare beskjeden i Detroit.

GM la offisielt Saab ut til salgs, men gjorde det også klart at merket ville bli nedlagt hvis ingen interesserte kjøpere meldte seg.

Ny eier

Optimistene håpet på kinesiske eller japanske eiere. Ja, kanskje til og med BMW? Ryktene gikk en stund om at de var interessert. Men det kom aldri mer ut av det. En stund lå et konsortium ledet av norske Bård Eker an til å ta over, men det rant ut i sanden. Det så stygt ut – men så dukket det plutselig opp en nederlender ved navn Victor Muller.

Han drev sportsbilprodusenten Spyker (ja, det er lov å ikke ha hørt om dem). Muller var kjent som en svært karismatisk kar med store vyer og gode overtalelsesevner.

Spyker var riktignok et bitte lite selskap med stygge minustall i regnskapet og Muller hadde fint lite erfaring fra masseproduksjon av bil. Men likevel – det var han alle Saabs venner nå måtte sette sin lit til. Og mange gjorde nettopp det.

Stemte ikke likevel: Koenigsegg skulle ta over

Nytt liv?

Det var forhistorien til nyhetssaken jeg skrev hjemme hos svigerforeldrene mine. Men så satte altså GM seg på bakbeina. Bare noen dager før jul i 2011 gikk Muller selv til skifteretten og slo Saab konkurs. Egentlig var det et lite mirakel at han hadde klart å holde det gående så lenge, da var det nesten et halvt år siden den siste bilen forlot samlebåndet på fabrikken i Trollhättan.

De Saab-ansatte gikk inn i julen uten jobb. Ja, i praksis uten arbeidsgiver. Og arbeidet startet med å finne ut om det var mulig å redde Saab en gang til. Kunne noen kjøpe konkursboet, få i gang produksjonen igjen – sørge for at Saab fikk et nytt liv?

Mange interessenter

Akkurat det har vi fulgt tett her på broom.no i år. Flere bilprodusenter snuste på konkursboet. Vi skrev artikkel etter artikkel om de kinesiske interessentene, særlig Youngman som visstnok forberedte bud på fem milliarder kroner og ville fortsette produksjonen i Sverige.

Et tyrkisk investeringsselskap var også lenge inne i bildet, uten at så veldig mange helt skjønte hva de egentlig skulle investere i Saab for ...

Indiske Mahindra & Mahindra var også på banen. Volvos kinesiske eier Geely sonderte angivelig terrenget og ville kanskje kjøpe produksjonsutstyret og flytte det til Kina. Så var det elbilprodusenter, noen svenske eventyrere som trodde det ville være mulig å snu Saab uten at det skulle kreve særlige investeringer.

Ja, det manglet absolutt ikke på mulige nye eiere. Med vekt på "mulige".

LES OGSÅ: Hemmelige planer om å selge Saab til Volvos eier

Seigpinet

Oppe i alt dette trodde de mest optimistiske fortsatt at Saab kunne reddes, Men realiteten var dessverre en helt annen. GM sto nemlig steilt på sitt, de ville ikke overlate sin teknologi til nye eiere. Og uten denne teknologien var det ikke veldig mye mer enn navnet, en fabrikk og noen svært gamle bilmodeller man hadde igjen å selge. Og knapt nok det.

Bilbransjen er en av verdens tøffeste bransjer. Det kreves enorme investeringer for å holde tritt med utviklingen. Det holder ikke bare med en merkevare, den må oppdateres og investeres i. Hvis ikke ramler man av.

Og Saab hadde i praksis blitt seigpinet av General Motors i mange år før krisen inntraff. Bare to bilmodeller, hvorav en var altfor gammel (9-5) og den andre på ingen måten noen klasseleder (9-3). Ingen småbil, ingen bil i Golf-klassen og ikke minst: Ingen SUV. Når vi vet hvor mye penger Volvo har tjent på XC90, er det trist å tenke på at GM aldri så den muligheten for Saab.

Del med Facebook-vennene dine

Ny nedtur

Til slutt kom et svensk-kinesisk elbil-selskap kalt NEVS og kjøpte konkursboet til Saab i juni. Da var jeg på ferie med familien i Portugal og leste broom.no på telefonen. Jeg hadde lovet både meg selv om gutta i redaksjonen at jeg skulle koble av og ta ferie. Og denne nyheten fikk det ikke til å rykke i tastatur-fingrene, ikke i det hele tatt. For det føltes mest av alt som en ny nedtur i Saab-historien, enda en i en lang rekke.

Det er mulig jeg tar feil av NEVS, men de har en forretningsplan det er vanskelig å skjønne kan fungere. Og uansett om de skulle lykkes: Jeg er redd oppturen for min egen del blir fint liten selv om det etter hvert dukker opp noen elbiler med Saab-merker på. Det blir noe helt annet enn det Saab var og kunne blitt.

Hvis GM hadde satset på dem i første omgang og lagt et fundament som hadde tålt en finanskrise.

LES OGSÅ: NEVS får ikke lov til å bruke Saab-logoen

Blir vemodig

Nå har de aller siste bilene gått på auksjon, inkludert stasjonsvognutgaven av nye 9–5. Det er en av de lekreste stasjonsvognene jeg har sett på bilder. Det er en bil som kunne ha reddet Saab, men dessverre. Den muligheten fikk den aldri.

Det er ikke første gang et bilmerke forsvinner, og det blir garantert ikke siste gang heller.

Men når jeg sitter foran PC-en en sen førjulskveld og skriver dette, kjenner jeg at jeg blir litt vemodig – igjen – av tanken på at 2012 ble året da Saab gikk inn i historien ...

Alt om Saab på broom.no – klikk her:

Jeg har vært Saab-eier selv også, her er reportasjen jeg laget på min egen Saab-cabriolet da jeg var redaktør i bladet Autofil for noen år tilbake.
Jeg har vært Saab-eier selv også, her er reportasjen jeg laget på min egen Saab-cabriolet da jeg var redaktør i bladet Autofil for noen år tilbake.

LES OGSÅ: Broom-guttas beste Saab-minner – her kan du lese mer om dem