Nå kan du spare opptil 142.000 kroner på ny BMW

Ny nettbutikk går til priskrig mot importørene.

Dette er drømmebilen for mange nordmenn   BMW 5 serie. Nå kan en slik bli din for sterkt redusert pris gjennom en ny nettbutikk.
Dette er drømmebilen for mange nordmenn BMW 5 serie. Nå kan en slik bli din for sterkt redusert pris gjennom en ny nettbutikk.

Importen av biler til Norge er høyere enn noen gang – og det gjelder ikke bare bruktbiler. Stadig flere aktører er nå aktive på nybilmarkedet.

Ferdinand Motor, som de siste sju årene har spesialisert seg på dyre sportsbiler, har nå startet en helt ny nettjeneste. I deres nybilkonfigurator kan kundene sjekke pris, velge utstyr og bestille biler til langt under listepris hos forhandler.

400–500 biler i 2013

Daglig leder Gunnar Birkenfeldt har nå hatt en innkjøringsperiode på 20 dager, og responsen har vært bedre enn ventet.

Foreløpig har det blitt nesten ett salg per dag.

– Det er vi godt fornøyd med – og vi ser at dette er et område som har kjempepotensial. Det er ikke urealistisk å forvente sagt på opptil 400–500 biler på denne måten allerede i 2013, mener Birkenfeldt.

LES OGSÅ: Nå kjøper vi færre dieselbiler

Pris viktigst

Han tror han har forklaringen på hvorfor denne salgsmetoden er så populær.

– For det første er det prisen, naturligvis. Vi går altså ut med lav pris med en gang, og kunden trenger ikke å forholde seg til eventuelle kampanjer eller spesialpriser. Pruting er jo noe mange nordmenn vegrer seg litt for. Besparelsene vi opererer med på konfiguratoren er altså basert på listeprisene. Men selv etter at kunden presenterer et skriftlig tilbud til oss fra forhandler, kan vi vanligvis gi en pris som er enten vesentlig lavere, eller mer utstyr til samme pris.

Avtaler signeres digitalt

– I tillegg er det jo dette med tid. Her slipper en å bruke tid på å forhandle ned prisen, og du kan velge utstyr og sjekke prisene hjemmefra. Det er også slik at alle kontrakter og avtaler nå kan signeres digitalt gjennom BankID – slik at kjøpsprosessen blir mer lettvint, samtidig som tryggheten er ivaretatt.

LES OGSÅ: Bilen står og står – men selger går ikke ned i pris

Finanskrisen gunstig

Bakgrunnen for de lave prisene er at det blir gjort storkundeavtaler med merkeforhandlere i utlandet. I tillegg hjelper det mye at kronekursen er så sterk, mens Euroen er rekordlav.

Finanskrisen som herjer resten av Europa bidrar også sterkt til å senke prisnivået i andre land – og etter hvert også i Norge.

70.000 i avslag på Golf

Birkenfeldt bruker nye VW Golf som et eksempel på hvor det er mye penger å spare på å handle via nybilkonfiguratoren deres.

– Dette er en av bilene vi har fått best avtaler på. Dermed er det gode muligheter for store besparelser her – særlig på de litt mer kostbare variantene. Da kan vi komme opp i nærmere 70.000 kroner i avslag – mens jeg vil tro at vi i snitt ligger på rundt 40.000 kroner. Og da snakker vi identiske biler med tanke på utstyr.

VW-Golf-2013-skrått-forfra
VW-Golf-2013-skrått-forfra

Nye Golf fikk terningkast seks da Benny testet den!

BMW-drøm

En annen modell de har gode priser på er BMW 5-serie – som svært mange sikler på som familiebil.

– Setter du opp en bil med godt utstyr kan du spare opp til drøyt 140.000 kroner. Men også mer vanlige utstyrs- og motorkombinasjoner vil gi besparelser i størrelsesorden 70.000-80.000 kroner. Rundt 70.000 kroner snakker vi om på Volvo XC60 – mens familiebilen Ford S-Max ligger rundt 65.000 kroner under listepris.

Ikke alltid billigere

I tillegg er flere Skoda-modeller på vei inn – og det jobbes med å få avtaler på storselgeren Mercedes A-klasse. Totalt er 15 merker allerede representert. Men det er mange modeller som mangler også.

– På noen merker og modeller er det lite å hente, og da setter vi dem ikke opp. I tillegg er det noen ganger slik at merkeforhandlere i Norge gir såpass gode rabatter på utstyrspakker at vi faktisk ikke blir så mye billigere. Så dette vil variere fra bil til bil – og hvilke tilbud kundene får.

klikk her for å se nybilkonfiguratoren til Ferdinand Motor

Liten, men viktig andel

Golf, 5-serie, XC60, S-Max og A-klasse er biler som importørene i Norge forventer å selges tusenvis av i Norge neste år.

– Vår andel av den totale kaken blir jo uansett ganske så liten – men for oss har det stor betydning. Det gir oss et helt annet grunnlag for å kunne jobbe mer med det vi virkelig liker og som er vår merkevare; dyre sportsbiler, sier Birkenfeldt.

– Dessuten har vi alt begynt med Land Rover – og Porsche er også et merke vi håper å få på plass i nybilkonfiguratoren ganske snart.

Må ansette flere

Per i dag er det omtrent ti ansatte på hovedkontoret i Bergen, inkludert verksted og klargjøring, mens det er en ansatt på den nylig åpnede avdelingen på Høvik utenfor Oslo.

Med den nye aktiviteten på nybilkonfiguratoren er det imidlertid bare et spørsmål om tid før det må ansettes flere.

– Ja, det er klart vi trenger et helt annet apparat når vi skal klargjøre, levere og følge opp hundrevis av biler, kontra de 70–90 vi har pleid å levere.

LES OGSÅ: Hva er best på vinteren – bensin eller diesel?

Spent

– Dere er ikke redde for å klusse til merkevaren Ferdinand Motor har opparbeidet som leverandør av high end sportsbiler?

– Det er noe vi har tenkt på – men det tror vi ikke vil skje. Men jeg skal innrømme at det er litt spennende å gå inn i et helt nytt marked og satse såpass som vi gjør nå, både gjennom nybilsalget og avdelingen på Østlandet.

Nordiske utstyrspakker

– "Norske" biler er som regel satt opp med utstyr som er ekstra viktig i vårt kalde klima, som varme i setene, forvarmer, oppvarmede spyledyser osv. Er dette med på deres biler?

– Ja, vi sørger i utgangspunktet for det i alle bilene våre. De gangene vi ikke gjør det er det veldig tydelig markert.

LES OGSÅ: Når denne kommer på – da skal du være forsiktig

Garantier

– Dette med garantier er også et tema. Utenlandske biler har jo ikke de samme avtalene på dette, som vi i Norge. Her er det fem år – mens det vanlige ellers er to...

– Ja, vi leverer også fem års garantier. De gangene det ikke er full fabrikkgaranti, kjøper vi på bestilling via Norsk Bilgaranti eller AutoConcept.

Det er imidlertid ikke nødvendigvis slik at disse garantiene er like gode som de som blir levert fra merkeforhandlere i Norge.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.
Benny Christensen er Brooms bilekspert.

– Dette er nok framtiden

Brooms bilekspert, Benny Christensen, har selv jobbet med nybilsalg hos merkeforhandlere.

– Hva synes du om denne måten å kjøpe bil på?

– Man kan like det eller ei, men dette er nok definitivt framtiden. Det er i grunnen rart det ikke har kommet tidligere. Her kan man altså sitte i fred og ro og få opp priser, modeller, med laptopen i fanget, uten å måtte møte opp hos forhandleren og stå med lua i hånda og be om et tilbud.

– Tror du dette er noe norske merkeforhandlere irriterer seg over?

– De fleste vil nok svare som så: Konkurranse er sunt, dette er bare en bitte liten del av markedet. Men det er helt klart at dette er en utfordring som forhandlere og importører må ta inn over seg. Men for oss som kunder er det positivt.

– Hva bør kunder som vil handle bil på denne måten være spesielt oppmerksomme på?

– Flere ting. Særlig er jeg opptatt av dette med den unike og gode garantien de fleste "norske biler" har. En "kjøpegaranti" gir ikke samme tryggheten.

Man får heller ikke den samme relasjonen til merkeforhandleren, og jeg tror også at disse bilene vil ha noe høyere verditap enn ditto "norske" biler.

LES OGSÅ: SUV-ene er oftere innblandet i ulykker