Gamle Volvoer skal leve videre i Kina

Nå får også den kinesiske eieren nyte godt av teknologien.

XC90 er den klart eldste av dagens Volvo modeller. Nå skal selskapet overføre teknologi som er på vei ut til sin kinesiske eier Geely.
XC90 er den klart eldste av dagens Volvo modeller. Nå skal selskapet overføre teknologi som er på vei ut til sin kinesiske eier Geely.

To år etter at kinesiske Geely overtok Volvo, går selskapene nå ut og kunngjør at de har inngått en avtale der Geely skal overta teknologi og tekniske løsninger fra Volvo.

Her skal det dreie seg om teknologi som Volvo planlegger å fase ut de neste årene.

Nytt bilmerke

– Volvo er ledende på en rekke ulike teknologier. Disse teknologiene og erfaringer er verdifulle for Zhejiang Geely Holding Groups (Geelys fulle navn, red. anm.) utvidelse til utenlandske markeder og for å forbedre kvaliteten på produktene, heter det i en pressemelding fra Geely.

Kineserne er svært ambisiøse og skal blant annet ha planer om å starte et nytt bilmerke, i første omgang i Kina.

Dette skal posisjoneres mellom dagens Geely og Volvo – og dra veksler på nettopp teknologi fra Volvo.

LES OGSÅ: – Hvor er det best å være bilselger?

Doble salget

Det har også nylig blitt kjent at Volvo skal låne over sju milliarder kroner fra China Development Bank.

Dette er penger som dels skal brukes til å nedbetale eksisterende gjeld – dels investeres i utvikling av både fabrikker og bilmodeller. Volvo har satt seg hårete mål og sikter på å doble salget innen 2020, opp til 800.000 biler årlig.

LES OGSÅ: Topp 5 – bilbransjens beste slagord

Ny XC90

Selskapet er nå inne i en femårsplan som strekker seg til 2015. I denne perioden skal de investere hele 62 milliarder kroner, halvparten av dette i Sverige.

Volvo utvikler en helt ny plattform, kalt SPA, som skal danne utgangspunkt for samtlige nye modeller fra merket.

Først ut av disse er den høyst etterlengtede oppfølgeren til dagens XC90.

Tungsolgt bruktbil: Det eneste som hjelper er å sette ned prisen

Større rabatter

Ved å bruke en så fleksibel plattform, skal Volvo få ned utviklingskostnadene kraftig.

Målet er også å øke bruken av de samme delene fra modell til modell. Det forenkler produksjonen, samtidig som det gir muligheter til å hente ut større rabatter hos underleverandører.

LES OGSÅ: Er denne Volvoen en skjult bruktskatt – eller?