Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Slik blir 2014 Chevrolet Silverado seende ut når den kommer på markedet en gang sent på våren eller tidlig på sommeren. Og hele USA gleder seg...
Slik blir 2014 Chevrolet Silverado seende ut når den kommer på markedet en gang sent på våren eller tidlig på sommeren. Og hele USA gleder seg...

2013 Chevrolet Silverado: Ekte hardhaus blir ny

Chevrolet Silverado blir enda tøffere i trynet
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå er de offisielle bildene ute: Av GMs nye, store pickuper. Bilene som det har vært annonsert at kunne dukke opp når som helst, men som ingen hadde noen formening om når ville være klare for salg til publikum.

Nå vet vi at "sent på vårparten eller tidlig på sommeren" er tidspunktet da de første kjøperne kan sette seg bak rattet.

Dagene med digert Chevrolet-skript tvers over hele baklemmen er forlengst borte. Nå er det en "bowtie"-logo som gjør jobben med å identifisere bilen, som ingen amerikaner uansett er i tvil om hva er for noe.

Kjøpegruppen er en av de mest konservative bilkjøper-gruppene i hele USA, så det var ingen grunn til å forvente en revolusjon når det gjelder utseende og fremtoning. Og slik ble det heller ikke.

Ingen revolusjon

Det snakkes om bedre aerodynamikk, noe som kan være vanskelig å forstå ved første øyekast: Fronten på bilen er nemlig blitt enda mer firkantet og oppreist enn tidligere. Men muligens er det nye designet for øvrig blitt så glatt at luften slipper taket i bilen lettere når den først har kommet seg rundt den voldsomme fronten.

Antydning til en liten spoiler-vipp i lastelemmen har vi ikke huske å ha sett på en standard-pickup tidligere, men det er en av detaljene som gjør den nye Chevy-pickupen mer aerodynamisk.

Bedre tetting av åpninger i fronten gir både bedre aerodynamikk og bedre kjøling. Bedre tetting av dørene gjør det samme, og gir dessuten lavere vindsus. Og etter vindtunnell-tester har man til og med integrert en ørliten "hekkspoiler" i overkant av selve lastelemmen, kanskje den første slike vi har sett som standard på en stor pickup.

Les også: Konkurrenten Ford F-serie er USAs mest solgte bil

Nå er det i og for seg ingen stor overraskelse at bilen er blitt "tøffere i trynet", heller. Produsentene i dette markedet - og da snakker vi om de tre amerikanske - følger hverandre tett, og med adskillig mer brutalt oppsyn på modellene fra både Ford og Chryslers Ram-divisjon de siste årene kunne man nesten gjettet hvordan grillen på denne bilen ville bli seende ut:

Enda kraftigere krom-innramming, og gjentagelse av Chevrolet-signaturen med en krommet, horisontal midtdeler lå liksom i kortene.

Mer stillhet og luksus

Eksteriøret er altså ikke veldig overraskende. Det er ikke interiøret heller.

Amerikanerne er gode på oppbevaringsrom og koppholdere, og ved å felle ned midtsetet får man en meget rikholdig midtkonsoll i tillegg til det doble hanskerommet og oppbevaringslommene i dørene.

Her har man nemlig også fortsatt i kjent stil, og gjort det hele enda litt mer eksklusivt med hensyn til overflater, utseende på instrumenter og sittekomforten til de to, tre, seks eller hvor mange som får plass i modellen man velger. For her er det som alltid snakk om en hel familie med biler med forskjellige rammer og understell, kjennetegnet ved de tradisjonelle betegnelsene 1500, 2500 og 3500 HD, og forskjellige lengder - både på coupeen, planet og totalt.

Les også: Og nå må lagrene tømmes for 245.853 pickuper...

Man har heller ikke glemt at dette for mange er et arbeidsredskap: Hele veien har man tatt høyde for at alle betjeningsorganer skal være enkle å bruke selv med arbeidshansker på, understreker man i pressemeldingen.

Sylinderkutt bedrer forbruket

Styring, hjuloppheng og bremser er også oppdatert - for å gjøre bilene til bedre arbeidshester, selvsagt, men også for å øke komforten og gjøre dem mer behagelige som familiebiler, hvilket de stadig er for mange amerikanske familier. Enten som bil nummer to eller tre etter en vanlig personbil eller minivan, eller faktisk som en veldig praktisk nummer 1-bil for familier på landsbygda.

Instrumentene er blitt lekrere, overflatene mykere og nivået langt mer eksklusivt. Samtidig husker man røttene sine, og har gjort betjeningsorganene store nok til å kunne brukes med arbeidshansker.

Under panseret finner vi på den mest solgte, og mest "personbil-aktige" 1500-modellen, hele tre nye EcoTec 3-motorer - én V6 og to V8-utgaver, samtlige med diverse tekniske nyvinninger som blant annet variable ventiltider og sylinderkutt.

Ved lav påkjenning bruker de nye pickupene altså ikke mer enn fire sylindre, og 31 år etter at Cadillac første gang forsøkte seg med dette systemet fungerer det altså godt nok til å bli tatt i bruk igjen.

Del med Facebook-vennene dine!

V6-motoren er en 4,3-liter som loves å ha nok krefter til både å trekke tilhengere og drive frem en voksen dobbelkabiner med folk og last. En nyutviklet 5,3 liters V8 skal gi mer power og bedre forbrukstall enn den like store motoren som den erstatter, som allerede skal ha vært den mest bensingjerrige V8-motoren i klassen. Og for den som vil være verst, finnes det også en V8-versjon med 6,2 liters volum.

Den romslige Crew cab-utgaven er karosserivarianten som settes i produksjon først, i løpet av første halvår 2013. De andre kommer etter i løpet av andre halvår.

Tilbake til tradisjonelle bakdører

De mange som satte pris på GMs oppfinnelse med de bakover-åpnende bakdørene på Extended cab-utgavene, som sikret adkomst til baksetet helt uten midtstolpe, vil få en trist overraskelse i møte med den nye modellen: Disse er nå borte, og Extended cab har på samme måte som Crew cab fått normalt fronthengslede bakdører - om enn svært korte sådanne, og vanlig midtstolpe.

Les også: Også japanerne lager pickup slik amerikanerne liker dem

De korte bakdørene på Extended cab fremheves som en fordel på trange parkeringsplasser, men adkomsten til baksetet må nødvendigvis bli dårligere med denne tradisjonelle løsningen. Trolig henger det sammen med ønsket om å bygge en stivere coupé - her har man dessuten brukt sterkere stål, noe som også går igjen i rammen, og karosserifestene er utformet for å redusere vibrasjoner.

GM fikk mye ros for sine bakovervendte bakre sidedører på Extended cab, som eliminerte midtstolpen. Nå er de borte, og dørene igjen av den tradisjonelle typen også på denne modellen.

Også planet er forbedret. En ny produksjonsmetode gjør at det er bygget i lettere stål uten å miste stivheten, adkomsten er bedret gjennom innebygde håndgrep langs kanten og fotsteg i støtfangeren, og baklemmen er blitt langt lettere å folde både opp og ned ved hjelp av en torsonsdemper. I tillegg til det vanlige arbeidslyset kan man nå få LED-lamper under kantene i kassen, og surrekrokene skal være forbedret.

Z71 for råtassene

Silverado - som tidligere var navnet på en utstyrspakke på disse pickupene, men som nå benyttes som navn på hele serien - vil nå også kunne leveres med utstyr som den blir først med i denne klassen. Det handler om parkeringsassistanse med kameraer i baklemmen og sidespeilene, kollisjonsvarsling, filskifte-varsling og "Active Safety Seat", som vi tolker som en eller annen form for aktiv kollisjonsforberedelse. Antisladd-system med "Trailer Sway Control" for å motvirke kast på tilhengeren og bakkestart-assistanse er standard på den nye modellen.

Det er flere forbedringer også bak coupeen på de nye pickupene. En av dem er en torsjonsdemper som gjør baklemmen mye lettere å felle både opp og ned.

For de som liker seg utenfor allfarvei finnes råtass-utgaven "Z71" fremdeles, og kan leveres i sammenheng med utstyrsnivåene LT og LTZ.

Da snakker vi om råere støtdempere, tauekroker også i fronten, bukbeskyttelse under transferkassen og såkalt hill descent control. Den har også fetere hjul med 18- eller 20-tommers felger, egen antispinndifferensial og diverse kule interiør-detaljer og graphics som kjennetegner Z71-utgaven.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Sjekk denne frekke, kinesiske pickup-kopien!