SUNN LUKSUSMAT: Mange lurer på hvordan de skal klare å spise sunt, fordi de har en oppfatning om at sunn mat er så dyrt. Her er syv tips til hvordan du kan spise sunt, bedre og billigere. (Foto: Illustrasjonsfoto/Colourbox/)
SUNN LUKSUSMAT: Mange lurer på hvordan de skal klare å spise sunt, fordi de har en oppfatning om at sunn mat er så dyrt. Her er syv tips til hvordan du kan spise sunt, bedre og billigere. (Foto: Illustrasjonsfoto/Colourbox/)

Spis sunnere og spar tusenlapper hver måned

Du kan spise som en greve og likevel leve både sunt og billig. Her er 7 smarte tips.

Bli med i Sportyklubben!

Bruker du unødig mye penger på mat, eller er fattig student, bør du lese dette.

Mange lurer på hvordan de skal klare å spise sunt når økonomien er begrenset, sunn mat er jo dyr?

Her er løsningen.

ARTIKKELFORFATTER: Vegard Lysne, masterstudent i klinisk ernæring. (Foto: Privat/)
ARTIKKELFORFATTER: Vegard Lysne, masterstudent i klinisk ernæring. (Foto: Privat/)

Slik spiser du økonomisk

Vegard Lysne (24) er masterstudent i klinisk ernæring ved Universitetet i Bergen. I en fersk artikkel på nettstedet Frisk og Funksjonell gir han gode tips om hvordan du kan slå to fluer i en smekk:

Spise både sunnere og billigere.

Han synes det er flott at TV 2 Sporty viderebringer tipsene.

LES OGSÅ: Spis sunt på restaurant

LES OGSÅ: Mat-Trines råd: – Slik spiser du mer økonomisk

1) Du må velge

– Det hele handler om prioriteringer. Hvor mye penger svir du av på byturer i helgene? spør Vegard retorisk.

– La oss si det går 700-800 kroner på byen annenhver helg, det blir fort 1400-1600 kroner i måneden.

Løsning: Ta ut 400-500 kroner på forhånd, la bankkortet ligge igjen hjemme (ta for all del med deg annen ID), så har du 600 kroner ekstra å bruke på mat den måneden.

– Tenk litt over hva du bruker penger på, og heller prioriter maten/helsen litt høyere, sier Vegard til TV 2 Sporty.

Halvliter øl ( © Colourbox)
Halvliter øl ( © Colourbox)

vann, flaskevann,  (Foto: Art of Taste)
vann, flaskevann, (Foto: Art of Taste)

2) Drikk vann

Brus, saft, jus og energidrikker kan bli en solid utgift om det er en del av ditt daglige kosthold.

I Norge er vi velsignet med springvann av svært høy kvalitet, så her kan du spare penger. For helsen din er det lurt å redusere inntaket av flytende karbohydrater. Det er enda en grunn til å velge vann!

3) Frosne grønnsaker

Grønnsaker bør ha en stor plass i kostholdet ditt, og generelt sett spiser vi alt for lite av denne matvaregruppen. En enkel og billig måte å øke grønnsaksinntaket på er å benytte seg av frossengrønnsaker.

Du kommer sent hjem og kaster en rask ferdigmiddag i mikroen. Mange av de frosne måltidene er kalorifattige. Likevel inneholder mange av dem opp mot 500 mg natrium - 25 prosent av den daglige anbefalte verdien, noe som forårsaker vannansamling og oppblåsthet.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Du kommer sent hjem og kaster en rask ferdigmiddag i mikroen. Mange av de frosne måltidene er kalorifattige. Likevel inneholder mange av dem opp mot 500 mg natrium - 25 prosent av den daglige anbefalte verdien, noe som forårsaker vannansamling og oppblåsthet. (Foto: Illustrasjonsfoto)

I motsetning til hva enkelte tror så inneholder frossengrønnsakene ikke mindre næring enn ferske – ofte mer! En annen fordel er at du ikke trenger å bruke mye tid på tilberedning. Kok opp vann og la grønnsakene varmes godt opp, eller stikk noen hull i posen og sleng den i mikrobølgeovnen, så er de ferdige på minutter.

– Ferske grønnsaker kan også være billige, hovedsakelig i sesong. Hermetiske varianter er heller ikke det som ruinerer deg, påpeker masterstudent Vegard.

LES OGSÅ: Triks for å unngå julekiloene

SUNNE VALG: Ved å spise mer frukt og grønnsaker, og bruke mindre tid foran skjermen, kan du redusere godteri- og junkspising, ifølge ny forskning. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
SUNNE VALG: Ved å spise mer frukt og grønnsaker, og bruke mindre tid foran skjermen, kan du redusere godteri- og junkspising, ifølge ny forskning. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

4) Se etter tilbud

Det dukker stadig opp forskjellige tilbud i de ulike butikkene, og her er det penger å spare. De fleste har tilgang på en fryseboks, og ved å kjøpe inn større kvanta og heller fryse ned kan du komme godt ut.

– Mange butikkjeder har egne merkevarer som er en del billigere enn de kjente merkene, uten at kvaliteten trenger å være noe dårligere. I ferskvaredisken kan du fra tid til annen finne reduserte priser, og det samme gjelder hos slakterforretninger, sier Vegard.

Er det 10-kronersmarked på Spar der du får 400 g svinekjøttdeig bør du slå til.

Hvor mye du sparer i måneden avhenger av om du har fryseboks og kan utnytte tilbudene.

5) Kjøp inn større partier

Stort sett vil kiloprisen reduseres jo større pakker du kjøper. Ved å se på kiloprisen i stedet for stykkprisen kan du spare en del penger. Kjøp inn stort og frys ned!

HANDLER SMART: Sporty-deltaker Linda Holbø og kost- og livsstilsrådgiver Siri Marte Hollekim på sunn handletur. (Foto: TV 2/)
HANDLER SMART: Sporty-deltaker Linda Holbø og kost- og livsstilsrådgiver Siri Marte Hollekim på sunn handletur. (Foto: TV 2/)

LES OGSÅ: Bare 6 av 10 opptatt av å spise sunt

6) Planlegg innkjøpene

Ved å planlegge hva du skal lage til de ulike måltidene kan du spare en del penger på butikken. God planlegging kan gjøre at du kaster mindre mat, siden du i større grad kan bruke råvarene over flere dager i stedet for at det blir liggende og blir dårlig.

Kjøp inn det du vet du trenger i løpet av uken, og sett deg gjerne ned søndagskveld, sett opp matbudsjett og ukemeny. Bor du i kollektiv kan det være en god plan å lage middag sammen med andre.

– Å planlegge matinntaket ditt frem i tid reduserer sjansene for å gå på en smell med unødige impulskjøp som potensielt kan være ganske negative for økonomien, sier Vegard Lysne.

BLIR DYRERE: Kjøtt egg, supper, brødvarer og pålegg er blant varene som får en kraftig prishopp fredag. ILLUSTRASJONSBILDE (Foto: Scanpix/Tore Meek)
BLIR DYRERE: Kjøtt egg, supper, brødvarer og pålegg er blant varene som får en kraftig prishopp fredag. ILLUSTRASJONSBILDE (Foto: Scanpix/Tore Meek)

7) Ikke kast matrester

– Vurderer du å kaste den ene laksefilèten og salatrestene som er igjen etter middagen? Skjerpings! Dette kan bidra til en luksuriøs skolelunsj dagen etter som, om ikke annet, vil få deg til å se rikere og mer fornuftig ut enn du er, sier Vegard Lysne.

Tilberedt mat holder seg helt fint over natta og kan garantert brukes dagen etter. Mange har også tilgang på mikrobølgeovn i kantinen på jobb eller studiestedet, noe som er enda et argument for å velge middagsrester til lunsj!

Meld deg inn i Sportyklubben du også!