Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det går mot et nytt rekordår i nybilsalget her hjemme. Samtidig øker også bruktimporten av biler kraftig.

Hittil i år er det bruktimportert 28.700 personbiler, dette er 3.330 (+13,1 prosent) flere enn i samme periode i 2011.

Pluss 15,6 prosent

Det viser statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), gjengitt av Dagbladet.

Og tendensen er økende. I november kom det inn 2.677 personbiler som bruktimport. Dette er en økning på 15,6 prosent i forhold til november i fjor.

Bruktimport: Du kan tjene mye på veteranbiler

BMW på topp

Mens det er biler som VW Golf og Ford Focus som selger best som nybiler, er de bruktimporterte bilene gjerne mer eksklusive.

BMW 5-serie er i særklasse den mest populære bilen så langt i år, med 2.041 eksemplarer. Deretter følger en god, gammel erkerival, nemlig Mercedes E-klasse med 1.557 eksemplarer. Så er Golf på tredjeplass med 1.457 eksemplarer.

LES OGSÅ: – Hvor lett er det å tjene penger på bruktimport

Mange aktører

Det blir stadig flere aktører innenfor bruktimport-markedet. Noen tar på seg hele jobben for deg, du melder bare inn hvilken bilmodell du er interessert i, og så ordner de alt rundt kjøp, transport og registrering i Norge.

Andre kan hjelpe til med å skaffe bilen – mens andre igjen tar seg av det praktiske etter at du selv har funnet bilen.

Spår videre vekst

Fallende nybilsalg og opphopning av nyere bruktbiler i Tyskland har gjort at bruktbilprisene der er under stort press.

Kombinert med sterk kronekurs, gjør det at mange spår at bruktbilimporten vil øke ytterligere i tiden framover.

LES OGSÅ: I Tyskland selges nybiler til bruktbilpriser

Dette er de mest bruktimporterte modellene:

1. BMW 5-serie 2.041

2. Mercedes E-klasse 1.557

3. VW Golf 1.457

4. Volvo V70 1.394

5. BMW 3-serie 1.123

6. Volvo V50 907

7. Mercedes C-klasse 661

8. BMW X3 621

9. BMW 1-serie 606

BMW 5-serie er en lekker og svært velkjørende stasjonsvogn - og drømmebilen til mange norske familier.

LES OGSÅ: Bruktimport – her er fallgruvene