Airbagene har reddet mange liv opp gjennom årene. I utgangspunktet skal de vare hele bilens levetid, men like kjappe er de kanskje ikke etter hvert som årene går. (Foto: Scanpix)
Airbagene har reddet mange liv opp gjennom årene. I utgangspunktet skal de vare hele bilens levetid, men like kjappe er de kanskje ikke etter hvert som årene går. (Foto: Scanpix)

Gamle airbager kan bli tregere

Verdt å sjekke før du kjøper bruktbil.

De debuterte på 1970-tallet, men det var ikke før godt inn i 1990-årene at airbager for alvor ble standardutstyr på de fleste biler.

I starten ble det anslått at airbagene ville virke i minst ti år, så ble dette hevet til 15 – og etter hvert til hele bilens levetid.

Kruttet mistet kraft

Men kan vi forvente at airbagene fungerer like bra på en 20 år gammel bruktbil som på en nybil?

En undersøkelse gjort av tyske ADAC for noen år siden, viste at man absolutt kan forvente at airbagene virker. Men etter mange år kan kruttet som utløser dem miste noe av kraften. Det gjør at airbagene ikke blåser seg opp like kjapt som da de var nye.

LES OGSÅ: I dette tilfellet kan airbag være livsfarlig

Sjekke feilkoder

Men selv om selve airbagen fungerer, kan det være smart å sjekke at systemet rundt den også er i orden, særlig på eldre biler.

Dette gjøres enklest ved å sjekke etter eventuelle feilkoder.

LES OGSÅ: Stjal airbager fra 14 biler

Blir fort dyrt

– At en eldre bil har airbag, er absolutt positivt både for å få solgt den – og for å få en god pris. Dette er svært viktig sikkerhetsutstyr som har reddet mange liv, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Problemet når en bil begynner å trekke på årene, er at å skifte en eventuelt defekt airbag fort koster mer enn det bilen er verdt. Da vil nok de fleste vegre seg for å gjøre dette. Men dette er absolutt en grunn – blant mange – til å sjekke også en eldre bruktbil godt før man kjøper. Det er jo lite poeng å ha airbag i bilen hvis den ikke virker, sier Benny.

Alternativ bruk: De gjemmer airbag i bursdagskaka ...