Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Hva kan forventes av reparasjonsutgifter per år for BMW X3 fra 2005 som er kjørt ca. 120.000 km?

Jeg ser også at det ofte står at turbo er byttet. Er dette en indikasjon på at bilen er kjørt hardt?

Benny svarer:

Hei sann!

Dette er noe veldig mange lurer på og som stadig dukker opp – uansett bilmerke og modell.

Når det gjelder servicekostnader, er jo dette veldig enkelt å sjekke ut hos en forhandler. Men du tenker helt riktig. Dette er ting som er smart å sjekke ut FØR man kjøper bil.

Problemet er at det så å si er umulig å gi et konkret svar her. Så svaret må bli litt generelt.

Det kommer veldig an på utgangspunktet. Er alle åtte dekkene helt nye, er eventuell registerreim og vannpumpe nettopp byttet (jo da, jeg vet at det er kjede på X3) og bremser og forstilling nylig gjennomgått og både turbo og partikkelfilter nytt – og ellers ikke noe går i stykker, så klarer du deg med under 10.000 i året på vedlikehold og service. Enda billigere om du fikser og skrur litt selv og kjøper delene et annet sted enn hos merkeforhandleren.

Er alt dette i orden – da er det ikke mer som kan gå i stykker, tenker du kanskje? Det er feil. Defekt rutehver, steinsprut i frontruta, motorlampe som begynner å lyse – det er bare noen eksempler.

Det er nettopp dette med utgangspunktet som er så viktig. Det er også derfor jeg omtrent til det kjedsommelige gjentar dette med "godt vedlikeholdt", "servicehistorikk" og "fersk EU-kontroll". Mye av nøkkelen til et noenlunde rimelig og lykkelig bruktbilhold ligger nettopp her.

Sjekk Brooms bruktbilskole – her er det mye verdifull info

Det blir fort veldig dyrt

Begynn å summer tingene over, så ser du at det fort blir penger av det. Mange penger.

Dette er et ganske vanlig eksempel på hva man må regne med på en sju år gammel bil.

4 nye dekk: 6000,-

Registerreim med vannpumpe og strammehjul: 7500,-

Bremseklosser og skiver på en aksel. : 4500,-

Nye endeledd inkl. firehjulskontroll: 4000,-

Hovedservice: 7000,-

Ny turbo: 25.000,-

-----------------------------------------------

Sum: 47 500,-

Hadde vi tatt hele "gullrekka" over hadde summen glatt blitt doblet og vel så det.

(Prisene er eksempler og ikke knyttet opp mot bilen i spørsmålet)

Og da er ikke kostnader til drivstoff, forsikring, ev. renter på lån avskrivning og vask og annen små rekvisita inkludert.

Så vi kan konkludere med at bilhold er dyrt, men nødvendig.



Uheldig bileier: – Hva mer kan gå galt på bilen?

Billig å kjøpe dyr å holde på veien

Problemet for oss nordmenn som jo tross alt er både rike og har det godt sammenlignet med de fleste, er ikke å kjøpe selve bilen. Biler har jo faktisk ikke blitt særlig dyrere de siste årene.

Problemet er at det fort blir så inni hampen dyrt å holde dem på veien. I alle fall premiummerker som begynner å ha fått en del kilometer på nakken.

Dette er også en viktig grunn til at jeg tror vi kommer til å se et kraftig prisfall på biler de neste årene og at differansen på biler hos forhandlere og private skal økes ytterligere.

Hardt kjørt?

Glemte nesten å svare på turbospørsmålet ditt. Nei, defekt eller skiftet turbo behøver absolutt ikke bety at bilen er hardt kjørt.

At en turbo er utslitt etter over 100.000 km er ikke uvanlig. Den har da snurret et anstendig antall millioner ganger. Det gjelder alle merker. Det kan kanskje, men bare kanskje – tyde på at tidligere eier ikke har fulgt alle servicer.

Det med ny og frisk olje regelmessig holder gjerne liv i en turbo litt lengre, men før eller siden må de gjerne byttes uansett. Greit å ha med i beregningen det også.

Disse bileierne trives best med bilen sin:



Stort arkiv



Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Nå kan du gjøre ekstra gode bilkjøp


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: