Volvo 240 er forsatt populær selv om den gikk ut av produksjon for snart 20 år siden.
Volvo 240 er forsatt populær selv om den gikk ut av produksjon for snart 20 år siden.

Volvo 240: – Hvor langt kan den egentlig gå?

20 år etter at den gikk ut av produksjon er 240 fortsatt en slager på bruktmarkedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny, jeg har veldig lyst på Volvo 240, men alle dei som ligger ute for salg har gått over 200.000 km. Er det langt for en 240? Eller kan dei gå mye lengre enn det?

Benny svarer:

Hei på deg!

Etter ca. 2,8 millioner produserte biler, rullet den siste Volvo 240-en av samlebåndet den 14. mai 1993. Altså for nesten 20 år siden.

Når vi i tillegg vet at mange av dem som kjøpte 240, kjørte godt over gjennomsnittet i året, ja så er det ikke så rart at de fleste bilene har anstendig antall kilometer på telleverket nå.

Jeg tror allikevel ikke du skal vektlegge kilometerstanden altfor mye på en slik bil nå. En mer enn 20 år gammel bil byr som regel på en god del andre utfordringer. For eksempel rust.

Det er mye lettere og billigere å fikse opp en bil som har gått langt, enn å sveise opp et rustent eksemplar som har lav kilometerstand.

Jeg har selv hatt et tosifret antall Volvo 240, alt fra GT til Herregårdsvogn med trimmet turbomotor, og føler vel at jeg er rimelig kvalifisert til å si at disse at bilene uten store problemer tåler 200.000 kilometer.

Kan gå nærmest uendelig langt

Men som jeg har sagt mange ganger: Tidligere eier kan være bilens verste fiende (i tillegg til rusten ...) og det avhenger i stor grad av vedlikehold og service og at tidligere eiere har tatt godt vare på den. Med riktig stell tror jeg nesten de kan gå uendelig.

Volvo-245-GLT-
Volvo-240

– Det oser bondetamp hver gang jeg ser en:

Alt det mekaniske er enkelt på disse bilene, så de er kurante å skru på. Deletilgangen er god og prisene humane, så jeg er absolutt ikke redd for å anbefale kjøp av Volvo 240.

Men jeg ville nok brukt litt tid på å lete opp en fin og velholdt bil med pent interiør og lite rust. Legg heller litt ekstra penger i selve kjøpet, i stedet for å kjøpe en som må fikses mye opp.

Fem gir og servo

Du må nok – selv om bilene er aldri så solide i utgangspunktet, være forberedt på at dette nå er biler som krever litt ekstra omtanke og kjærlighet for å holde det gående.

Skal du bruke den daglig, ville jeg nok også gått for et eksemplar med femtrinns girkasse og servostyring. Det høres kanskje banalt ut i dag, men mange av disse her ikke dette og det gjør bilen i alle fall litt mer komfortabel i det daglige.

Ønsker deg lykke til med jakten på en fin 240!

Les også: Volvo 240 Turbo, nå er den veteranbil

Stort arkiv



Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Dette er en julegave fra norske politikere


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: