Nye BMW 4 serie coupe er noe av det lekreste vi har sett fra en bilprodusent på lenge. Svært lenge...
Nye BMW 4 serie coupe er noe av det lekreste vi har sett fra en bilprodusent på lenge. Svært lenge...

BMW 4-serie coupe: Skifter navn og blir rålekker

Denne BMW-en bør Audi og Mercedes frykte. Les hvorfor:

BMW har med de forrige generasjonene av sin smått legendariske og vakre 3-serie i cabriolet og coupe-utgaver vært ledende innen design og dynamikk. Så får heller Audi og Mercedes ha oss unnskyldt for påstanden.

Nå ta tar BMW det et steg videre. 3 blir nemlig til 4.

Inspirert av storebror

BMW omdøper coupe- og cabrioletutgavene av 3-serie til 4-serien. Dermed har de også tatt i bruk et nytt tall i en etter hvert lang modellrekke.

Det er ingen tvil om at BMW 6-serie har vært en betydelig inspirator når det gjelder design.

Bilene vil også bli proppet med tekniske finesser som vi også vanligvis finner i biler på aller øverste hylle – slik som nettopp 6-serie.

Litt 3-serie + litt 6-serie. Det blir 4-serie, det etter BMW-måten å regne på.
Litt 3-serie + litt 6-serie. Det blir 4-serie, det etter BMW-måten å regne på.

Les også: Duger BMW 6-serie som familiebil?

Lav, lang og flat

3-serien kommer inn i bildet på den måten at det er herfra mye både hjuloppheng og drivverk hentes, men 4-serien har 5 cm lengre akselavstand, mens totallengden har økt med 4,4 cm.

Den er 1,6 centimeter lavere og 4,4 cm bredere om vi sammenligner den med 3-serie coupe. Lang, lav og flat med andre ord.

Man kan godt si at nye BMW 4-serie coupe blir det samme for BMW som det A5 er for Audi. Men BMWs planer er nok å dra det enda lengre.

Les vår test av BMW 3-serie her:

Downsizing

På sett og vis ser vi det samme nå som vi de siste årene har vært vitne til på SUV-fronten. Nemlig dowsizing.

Men denne gangen et det de sporty, elegante, lekre og kraftfulle coupemodellene – de vi tidligere kalte Grand Turisimo-bilene – som står for tur.

BMW-4-serie-rett-foran
BMW-4-serie-rett-foran
BMW-4-serie-rett-bak
BMW-4-serie-rett-bak

BMW M1: Fortsatt mulig å skaffe seg denne klassikeren

Massive luftinntak både i fronten og luftspalter i forskjermene vitner om at BMW har planer som store og kraftfulle motorer. Akkurat hva vi kommer til å finne under panseret er ikke offisielt, men det er grunn til å tro at den firesylindrede motoren fra 328i på 240 hk blir ett alternativ.

Men hva er vel BMW uten en skikkelig rekkesekser? Vi tror derfor på ryktene om at en 3-liter med turbo og 300 hk også finner veien inn mellom forskjermene.

Coupe, cabriolet, GT og kanskje "M"?

Utsiktene for at en "M4" etter hvert bil dukke opp er også absolutt til stede.

Når det gjelder hybrid, har ikke dette vært noe tema, i alle fall så langt.

BMW-4-serie-ovenfra
BMW-4-serie-ovenfra
BMW-4-serie-side
BMW-4-serie-side

BMW 5-serie GT: Halv pris etter bare tre år


Skal være best på interiør

Et litt trangt baksete og noe lav takhøyde er vel nærmest obligatorisk i en slik bil, men bagasjeplassen bør være mer enn god nok.

BMW er jo kjent for å være kompromissløse når det gjelder motorplassering og de trekker den gjerne langt bakover for å oppnå optimal vektfordeling, selv om det går litt på bekostning av plassen.

BMW lover å diske opp med et interiør som svært få kan matche. Det er grunn til å tro dem...
BMW lover å diske opp med et interiør som svært få kan matche. Det er grunn til å tro dem...

På førerplassen derimot,vil det nok bli fint lite å klage over. Raust med utstyr, finesser og luksus, samt materialkvalitet, design og finish som få kan matche utloves! Alt med tanke på en sporty kjøreopplevelse.

Dette vet vi fra før at BMW er gode på og de skuffer neppe denne gangen heller.

Les vår test av BMW M5 her:

Griselekker

Heller ikke utvendig skuffer nykommeren fra Bayern. Det er faktisk vel verdt å studere disse bildene en gang ekstra. Dette er noe av det lekreste en bilprodusent har presentert på lenge. Svært lenge ...

Fronten er lav og har selvfølgelig BMW-nyrene og de doble frontlyktene på plass, alt annet ville jo vært utenkelig.

Coupe profilen – sett fra siden - har BMW alltid hatt stålgrep på. Så også denne gangen. Elegant, sporty, muskuløs med markant midtlinje og store hjul.

Også bakfra sees familielikheten godt - med de velkjente baklampene - mens svulmende bakskjermer og digre eksosrør gir et lite hint om at du bør tenke deg om to ganger før du ypper deg mot denne ...

BMW 315: Dette vraket er en super-sjelden BMW