Audi RS6: Dette er faktisk en helt fornuftig stasjonsvogn

Den går bare så utrolig mye bedre enn de fleste andre stasjonsvogner.

Stasjonsvogner blir ikke mye heftigere enn dette. Sommeren 2013 er Audi RS 6 Avant på plass i Norge.
Stasjonsvogner blir ikke mye heftigere enn dette. Sommeren 2013 er Audi RS 6 Avant på plass i Norge.

Stasjonsvogn. Selve ordet er neppe egnet til å framkalle den helt store hjertebanken hos de fleste bilentusiaster.

Du tenker kanskje først og fremst på stort bagasjerom, mulighet for å legge ned seter. plass til barnevogner og reisesenger, fleksibilitet og praktiske løsninger, fornuftig motorisering, funksjonelt design og ...

Ny super-stasjonsvogn

Hvis du ikke har sovnet ennå, bør du lese videre. For det finnes heldigvis noen unntak. Biler som har alle de praktiske egenskapene de som kjøper stasjonsvogn trenger.

Men som i tillegg har store doser med morofaktor.

Her har særlig de tyske premiumprodusentene vært flinke i mange år. En av dem er Audi – og nå viser Audi en ny generasjon super-stasjonsvogn, nemlig 2013-modellen av RS 6.

Audi A6 Avant er en temmelig diskret bil i utgangspunktet. Men etter full RS-behandling, blir det langt tøffere.
Audi A6 Avant er en temmelig diskret bil i utgangspunktet. Men etter full RS-behandling, blir det langt tøffere.

LES OGSÅ: Tror du ikke Porsche tenker på det samme ...

Sportsbil for hverdagsbruk

Som navnet hentyder er dette versting-versjonen av ellers så siviliserte A6. I RS-versjon er det bare å glemme ordet sivilisert så fort som mulig.

Her snakker vi nemlig følgende hyggelige fakta: 4,0 TFSI V8 bensinmotor på 560 hestekrefter, Toppfart på 305 km/t, 0–100 km/t på 3,9 sekunder.

Og alt dette altså med en diger stasjonsvogn.

Da overdriver ikke Audi når de selv karakteriserer den som en "sportsbil for hverdagsbruk".

Lurer du på om BMW henger med? Gjett om de gjør!

Blitt lettere

To turboer leverer kreftene og dreiemomentet på 700 Nm er tilgjengelig mellom 1750 og 5500 omdreininger. Ved moderat kjøring går fire av de åtte sylinderne i dvale (Cylinder on Demand), de vekkes lynraskt når behovet melder seg.

Audi har fått ned vekten (rundt 100 kilo sammenlignet med forrige versjon).

I kombinasjon med det siste av motorteknologi gir det et snittforbruk på 0.98 liter/mil. Hvis vi igjen sammenligner med forrige versjon, er det nærmere 40 prosent lavere forbruk. Verden går videre!

LES OGSÅ: Dessuten må vi ikke glemme Mercedes ...

Åpne et spjeld ...

Til tross for det reduserte forbruket er altså ytelsene økt. Ved standard konfigurasjon er toppfarten elektronisk sperret ved 250 km/t, men velger man Dynamic eller Dynamic plus-pakken, økes toppfarten til henholdsvis 280 km/t og 305 km/t.

Lyden fra de to ovale eksospottene skal være sportslig og markant.

Egne spjeld i eksosanlegget kan åpnes når man ønsker en enda kraftigere lyd. Hvis ikke det er nok, kan et sportseksos-anlegg også leveres, forteller Audi i en pressemelding.

Quattro er standard

V8-motoren er koblet sammen med en 8-trinns Tiptronic automatgirkasse. De lavere girene sitter tett for sportslige ytelser, mens det siste og åttende giret er optimalisert for et lavere forbruk. quattro permanent firehjulsdrift er naturligvis standard og sikrer maksimalt grep i enhver situasjon. En egen sportsdifferensial for bakakselen blir også standard på de "norske" bilene.

Dette er også den første RS-modellen fra Audi som kommer med egen tilpasset luftfjæring.

Det dynamiske oppsettet på luftfjæringen senker bilen 20 mm. Sjåføren kan selv velge mellom ulike konfigurasjoner som tilpasser flere av bilens egenskaper til kjørestilen. Som et alternativ til luftfjæringen tilbyr Audi også et strammere sportsunderstell med stålfjærer og 3-veis dempere.

Slik ser det ut inne i nye RS 6. Og bak dette rattet kan du altså oppleve å kjøre i over 300 km/t.
Slik ser det ut inne i nye RS 6. Og bak dette rattet kan du altså oppleve å kjøre i over 300 km/t.

LES OGSÅ: Dette er heftig kjøremaskin til hyggelig pris

Tøffe detaljer

ESP-systemet har eget sportsmodus og kan deaktiveres helt dersom sjåføren ønsker det. Bremseskivene foran er ventilerte og har en diameter på 390 mm.

Keramiske bremser på 420 mm kan også leveres.

Egen grill og støtfanger, store luftinntak, kraftige hjulbuer og en stor takspoiler er bare noen av detaljene som røper nye Audi RS 6 Avant. Ni ulike lakkfarger er tilgjengelige, inkludert den nye matte fargen Daytona Gray Matte.

Sommeren 2013

Hva med interiøret? Jo da, det er ikke helt standard her heller. Det er kledt i sort med egne RS sportsseter i skinn og alcantara med integrerte hodestøtter. Om ønskelig leveres også setene i helskinn. Verdt å merke seg er at de to baksetene er bøtteformede, et tredje sete kan også bestilles.

Egne RS-detaljer og dekor i karbon preger også interiøret.

Den nye Audi RS 6 Avant kommer på norske veier sommeren 2013. Prisen er ikke klar, men blir neppe snau.

Tøff den også – les testen av A6 Allroad her:

Dette er sannsynligvis den vinkelen de fleste av oss får se nye Audi RS 6 Avant fra. Den er nemlig kapabel til å kjøre fra det meste ute på veiene.
Dette er sannsynligvis den vinkelen de fleste av oss får se nye Audi RS 6 Avant fra. Den er nemlig kapabel til å kjøre fra det meste ute på veiene.

Og hvis dette blir for dyrt – les mer om A6 på billigsalg her: