
Denne bilen er elgens beste venn
Har du sjekket hvordan din bil gjør det i ”elgtesten”?
Våre kolleger i svenske ”Teknikens Värld” har helt siden 1970-tallet kjørt sine testbiler gjennom en unnamanøver som skal forestille en hindring som plutselig dukker opp i veien. ”Elgtesten” er blitt navnet på unnamanøveren, og fenomenet fikk oppmerksomhet nær sagt over hele verden i 1997.
Da hadde man nemlig Mercedes-Benz sin nye stolthet, den første og rykende ferske A-klassen, til prøvekjøring, og det gikk som mange vil huske skikkelig galt: Bilen rullet, total fornedrelse var et faktum, og leveringen av den nye bilmodellen ble stoppet mens produsenten bygget om samtlige biler og gjorde elektronisk stabilitetskontroll til standard.
Les også: Slik så bilen ut etter møtet med elgen
Gjorde ESP til allemannseie
Slik har elgtesten i ettertid fått æren for at slikt kostbart utstyr vant innpass i småbilklassen langt tidligere enn det ellers ville gjort.

Testen kjøres med det antall personer bilene er registrert for, maksimal bagasjevekt i henhold til vognkortet, og med det lufttrykket i dekkene som produsenten anbefaler. Med noen få unntak – som er oppført i testprotokollen – kjøres testene på tørr asfalt med jevn hastighet, der man med raske rattbevegelser skifter kjørefelt, og etter noen meter skifter tilbake til riktig kjørefelt like raskt.
Avdekker noen overraskelser
Testen gir svar på om bilen tåler en slik manøver med maksimal last, eller om tallene er for optimistiske. Man får også kartlagt hvordan bilenes eventuelle stabilitetssystemer fungerer i en slik krisesituasjon, og også hvordan styringen oppfører seg.

Og det er ikke uten at man får noen overraskelser underveis: Blant annet har det vist seg at på enkelte biler som kobler ut servofunksjonen på styringen ved kjøring rett frem for å spare drivstoff, føles rattet som at det ”sitter fast” i et lite øyeblikk før servofunksjonen rekker å kobles inn igjen, skriver www.teknikensvarld.se.
En overraskelse på toppen
Nye biler blir lagt til statistikken etter hvert som testene kjøres, og nå er nettopp databasen oppdatert med ”elg-resultatene” for ytterligere 27 biler.

Ikke helt uventet er bilene som klarer seg gjennom elgtesten i høyest hastighet kostbare sportsbiler med lavt tyngdepunkt og svært avanserte og finstemte hjuloppheng – med ett lite unntak: Fremdeles er bilen som klarer seg aller best en ganske vanlig familiebil som gikk ut av produksjon for 11 år siden, nemlig Citroën Xantia Activa!
Les også: Hvordan klarer din bil seg? Se statistikken her:
I hele 85 kilometer i timen tålte Activaen å bli kastet rundt den imaginære hindringen i veien uten å komme ut av kontroll. Det er hele 3 kilometer i timen raskere enn de øvrige på lista, som for noen plasser nedover kan se ut som Porsches samlede verker.
I tillegg til Porschene finner vi også en Ferrari, en Corvette og en Audi R8 helt i toppen. Men kuriøst nok også en annen relativt oppnåelig bil, nemlig en 2000-modell Opel Omega med sportsfjæring.
De 15 beste i elgtesten:
1. Citroën Xantia Activa V6, 1999, 85 km/t
2. Porsche 997 GT3 RS, 2008, 82 km/t
3. Porsche 997 Carrera 4S, 2008, 82 km/t
4. Porsche 996 GT2, 2004, 82 km/t
5. Porsche 997 GT2, 2008, 81,5 km/t
6. Porsche 997 Carrera S Cabrio, 2005, 81 km/t
7. Porsche 997 Carrera S, 2008, 81 km/t
8. Opel Omega 2,2 (sportchassis), 2000, 80 km/t
9. Ferrari Testarossa, 1987, 80 km/t
10. Chevrolet Corvette C6, 2005, 80 km/t
11. Audi R8 4,2 FSI, 2008, 80 km/t
12. Porsche Boxster S, 2008, 79 km/t
13. Porsche 991 Carrera S Cabriolet, 2013, 79 km/t
14. Nissan 350Z, 2004, 79 km/t
15. Volvo S60 Polestar, 2013, 78 km/t
Les også: Jomfruturen endte med trailervelt, bilbrann og elgkrasj