Den økonomiske krisen i Europa merkes godt hos Volvo som har en stor del av salget sitt i vår del av verden.

Likevel satser det nå Kina-eide selskapet svært ambisiøst videre. Det langsiktige målet er å doble salget innen 2020, opp til 800.000 biler årlig.

Femårs-plan

Akkurat nå faller Volvo-salget og produksjonen er justert ned for å tilpasse til dette. Men Volvo håper på bedre tider og investerer tungt for årene som kommer.

Selskapet er nå inne i en femårs-plan som strekker seg til 2015. I denne perioden skal de investere hele 62 milliarder kroner, halvparten av dette i Sverige.

LES OGSÅ: Klarer du å gjette alderen til denne bileieren?

Nye motorer

Her er det blant annet snakk om nye eller oppgraderte fabrikker for både karosseribygging og motorer.

En helt ny familie med firesylindrede motorer er ventet neste år, først ut i 60-serien.

Ny XC90

Volvo utvikler også en helt ny plattform, kalt SPA, som skal danne utgangspunkt for samtlige nye modeller fra merket. Først ut av disse er den høyst etterlengtede oppfølgeren til dagens XC90.

Ved å bruke en så fleksibel plattform, skal Volvo få ned utviklingskostnadene kraftig. Målet er også å øke bruken av de samme delene fra modell til modell.

LES OGSÅ: – Hvor er det best å være bilselger?

Kutter kostnader

Tidligere i høst ble det kjent at Volvos innkjøpsdirektør Axel Maschka skal ha gått ut med et ultimatum til 400 underleverandører: Senk prisene med en femtedel – hvis ikke er det ut.

Volvos krav skal være at kuttet på 20 prosent skal tas over de neste tre årene. Til gjengjeld er gulroten at underleverandørene få langt større bestillinger – hvis Volvo lykkes med sine ambisiøse planer.

LES OGSÅ: Topp 5 – bilbransjens beste slagord

Volvo har store forventninger til nye V40 - og mottagelsen har så langt vært svært positiv. (Foto: Benny Christensen)

LES OGSÅ: Er denne Volvoen en skjult bruktskatt – eller?