VALGETS KVALER: Ved å ikke gå mer opp i vekt, men ta riktige kostholdsvalg, gjør du allerede kjempemye for helsen din, sier Sportys kost  og livsstilsekspert. Les hennes råd nedenfor. (Foto: Illustrasjonsfoto/Colourbox/Image Source)
VALGETS KVALER: Ved å ikke gå mer opp i vekt, men ta riktige kostholdsvalg, gjør du allerede kjempemye for helsen din, sier Sportys kost og livsstilsekspert. Les hennes råd nedenfor. (Foto: Illustrasjonsfoto/Colourbox/Image Source)

Så mye lenger lever du om du slanker deg litt

Risikoen for at du dør av livsstilssykdommer synker drastisk kilo for kilo.

Bli med i Sportyklubben!

– Det skal ikke mye til for å gjøre store endringer for helsen din: 5–10 prosent vektreduksjon kan være nok til å redusere risikoen for å dø med 20 prosent, sier kost- og livsstilsrådgiver Siri Marte Hollekim.

Hollekim er en av ekspertene som har tatt utfordringen å få ti personer til å endre livsstil på ti uker i TV 2s nye programserie «Sporty: Gjør livet lettere!»

LES OGSÅ: «Sporty – Gjør livet lettere»: Her er deltakerne

Resultatene har ikke latt vente på seg:

* I program 1 kunne du følge tobarnsmor Linda Holbø (41) som gikk ned 10 kilo og trente seg 15 år yngre.

Så glad ble Linda da hun oppnådde målet sitt – se video:

680255

* I program 2 oppnådde butikksjef Thomas Jansen (40) å gå ned 11 kilo, mens hans kondisjonsalder ble 15 år yngre.

Se Thomas sin monstertrening her:

682992

KONDISJONSKALKULATOR: Er du sprek? Test din kondis her!

Så stor er gevinsten

Er du en overvektig person på 100 kilo som sliter med fedmeproblemer kan du oppnå følgende:

* Hvis du går ned 5–10 kilo har du redusert risikoen for å dø av alle årsaker med 20 prosent.

* Du reduserer risikoen for å dø av diabetesrelatert sykdom med 30 prosent.

* Risikoen for å dø av kreft reduseres med 40 prosent.

TUNGE ARGUMENTER: En ny finsk befolkningsstudie viser at høy kroppsmasseindeks er arvelig. En ikkerøykende mamma med BMI på 30 og en far med tilsvarende BMI (30) gir høy risiko for at også barnet utvikler fedme. Les hvilke enkle grep du kan ta slik at både du og familien din får et lengre og sunnere liv. (Foto: Illustrasjonsfoto/Colourbox/Image Source)
TUNGE ARGUMENTER: En ny finsk befolkningsstudie viser at høy kroppsmasseindeks er arvelig. En ikkerøykende mamma med BMI på 30 og en far med tilsvarende BMI (30) gir høy risiko for at også barnet utvikler fedme. Les hvilke enkle grep du kan ta slik at både du og familien din får et lengre og sunnere liv. (Foto: Illustrasjonsfoto/Colourbox/Image Source)

Høy BMI er arvelig

Du regnes som overvektig om du har kroppsmasseindeks (BMI) på mellom 25–29,9. Du havner i kategorien «har fedme» dersom du ligger på mellom 30-34,9.

Forskerne bruker midjemålet ditt til å regne ut hvor stor risiko du har for å utvikle kroniske sykdommer basert på overvekt. For personer med over 35 i BMI, altså fedmenivå 2 og 3, bruker man ikke lenger midjemål da BMI-en er stor nok risikofaktor i seg selv.

– En ny, finsk befolkningsstudie viser at høy kroppsmasseindeks er arvelig. En ikke-røykende mamma med BMI på 30 og en far med tilsvarende BMI (30) gir høy risiko for at også barnet utvikler fedme, opplyser Siri Marte Hollekim til TV 2 Sporty.

LES OGSÅ: Regn ut din BMI her!

FULL FORVANDLING: Butikksjef Thomas Jansen avbildet på finalesendingen til Sporty: Gjør livet lettere! Forvandlingen er total etter ti uker med livsstilsendring. (Foto: Solum, Stian Lysberg/NTB scanpix)
FULL FORVANDLING: Butikksjef Thomas Jansen avbildet på finalesendingen til Sporty: Gjør livet lettere! Forvandlingen er total etter ti uker med livsstilsendring. (Foto: Solum, Stian Lysberg/NTB scanpix)

Sporty-Thomas ble skremt

Sporty-deltaker Thomas Jansen på Lillestrøm veide 119 kilo da innspillingen startet. Kroppen var i sterkt forfall grunnet usunt kosthold og ingen trim. I tillegg slet han med en arvelig sykdom.

– Motivasjonen hentet jeg ut fra hvor dårlig helsetilstanden min var. Dette var et spark bak i forhold til å gjøre noe med det. Jeg hadde lyst til å se mine barnebarn vokse opp og ha et langt og godt liv samme med kone og barn, sier 40-åringen åpenhjertig.

Tidligere spiste Thomas kun ett stort måltid om dagen, nå spiser han seks mindre måltider daglig, trener fire ganger i uka og er sprek som en ungfole.

SPORTYEKSPERT: Kost- og livsstilsrådgiver Siri Marte Hollekim har hjulpet deltakerne i «Sporty: Gjør livet lettere!» ned i vekt - uten å telle kalorier. (Foto: TV 2)
SPORTYEKSPERT: Kost- og livsstilsrådgiver Siri Marte Hollekim har hjulpet deltakerne i «Sporty: Gjør livet lettere!» ned i vekt - uten å telle kalorier. (Foto: TV 2)

Viktig å holde vekta

Siri Marte understreker at du ikke behøver å endre på alt med en gang. Du trenger faktisk ikke å gå ned en eneste kilo.

Ved å ikke gå mer opp i vekt gjør du allerede mye for helsen din

– Hvis du ikke er interessert i å gjøre noe kroppsvekten din er det viktig at du blir på den vekten du er i dag. Ved å ikke gå mer opp i vekt gjør du allerede mye for helsen din!

Kom deg opp av sofaen

Et hovedpoeng for deg som sliter med fedme og overvekt er å øke din totale aktivitet i hverdagen, og tilbringe færre timer i sofaen.

– Dette er et must, ikke minst for å opprettholde vekttap! Forskningsmessig ser man en sterk sammenheng mellom timer stillesitting og dødelighet. Denne sammenhengen er like stor, om ikke større, enn sammenhengen mellom antall timer fysisk trening, intensitet og dødelighet, sier Sportys kost- og livsstilsrådgiver.

LES OGSÅ: Klarer du å utføre Thomas sin monsterøkt?

I GRØNNSAKSDISKEN: TV 2 Sportys treningsekspert Siri Marte Hollekim viser Davy Wathne hva han bør kjøpe i butikken. (Foto: Nina Kausland/TV 2/)
I GRØNNSAKSDISKEN: TV 2 Sportys treningsekspert Siri Marte Hollekim viser Davy Wathne hva han bør kjøpe i butikken. (Foto: Nina Kausland/TV 2/)

LES OGSÅ: Slanker ti personer uten å telle kalorier

Dette bør du spise

– Hva med kostholdet?

– Små endringer som å spise en fiskemiddag av ren fisk i uken vil utgjøre en 100 prosent forbedring og klare helsefordeler.

Et tips til deg som ønsker å gå ned i vekt er å øke omfanget av rå og grønne grønnsaker i kosten betraktelig. Velg fullkorn når du skal spise ris, pasta og brød.

– Sørg samtidig for at du spiser grønnsaker i alle farger og fasonger. Gjør det til en sport å spise farger! Følger du de øvrige kostrådene vil fete dressinger og krutonger, fint brød og salami forsvinne naturlig, sier Siri Marte Hollekim.

Følg med på «Sporty: Gjør livet lettere!» på TV 2 søndag kl. 19.00.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!