Serviceheftet er et ekte verdipapir - og kan ha mye å si for prisen den dagen du vil skal selge bilen.
Serviceheftet er et ekte verdipapir - og kan ha mye å si for prisen den dagen du vil skal selge bilen.

Dette heftet er verdt mange tusenlapper

Et svært viktig verdipapir når du skal selge bil.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Akkurat nå ligger det rekordmange bruktbiler ute til salgs i Norge. Det gir en betydelig utfordring for dem som skal selge – og særlig gjelder det merker og modeller som ikke regnes som de aller mest attraktive i markedet.

Her faller prisene, og mange sliter med å få solgt bilen til en noenlunde akseptabel pris.

Kommer for sent

"Hva kan jeg gjøre for å få solgt bilen min", er temaet for svært mange spørsmål Brooms bilekspert Benny Christensen får til sine nettmøter.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. (Foto: Broom.no)

– Et av de viktigste rådene jeg kan gi er dessverre noe som er for sent for mange av de som skal selge: Nemlig å sørge for at bilen har komplett servicehistorikk og dermed også servicehefte.

– Har de slurvet med servicene og ikke brydd seg med å følge opp disse, har de dessverre også en tungsolgt bil. En bil mange vil være skeptiske til å kjøpe, sier Benny.

LES OGSÅ: Ble lurt trill rundt av bruktbilselger

Verdipapir

– Hvorfor er dette så viktig?

– Serviceheftet er rett og slett et verdipapir. Det beviser at bilen er fulgt opp og har fått det stellet den trenger – og fortjener. Ved innbytte hos en forhandler er dette noe som har mye å si for prisen man får for bilen.

– Og ute i privatmarkedet er det helt klart tyngre å selge biler uten servicehistorikk – kontra biler som har fulgt alle servicer. I praksis kan de bety stor forskjell i prisen man får, sier Benny.

LES OGSÅ: "Strøken" bruktbil var full av feil

Litt som tannlegen

– Men servicer er jo heller ikke billige..?

– Det er riktig. Det koster penger å ha bilen på verksted, men det er ikke bare med tanke på fremtidig salg det er smart å følge servicene. Det er også en effektiv måte å avdekke eventuelle feil og problemer på – gjerne i et tidlig stadium.

– Litt som å gå til tannlegen. Det er mye billigere å bore et lite hull enn å la det utvikle seg til at du trenger rotfylling!

Ikke kjøpe problemer

– Særlig på nyere bruktbiler er servicehefte viktig. Når bilene blir gamle og prisen lav, er det kanskje ikke like avgjørende for mange, selv om det jo på mange måter er enda viktigere da.

– Sammen med en fersk EU-kontroll er komplett servicehefte en viktig forutsetning for å gjøre et godt bruktbilkjøp. Og jeg anbefaler også en test, enten på bilverksted eller hos NAF for å være helt sikker på at man ikke kjøper seg en masse problemer. Det er det dessverre mange bilkjøpere som gjør, avslutter Benny.

LES OGSÅ: Service i Sverige – gjør de like bra jobb?

servicehefte

LES OGSÅ: Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk