Customlegenden George Barris bygget den originale Batmobilen til TV-serien med samme navn på kun tre uker i 1965-66, og har beholdt den siden. Nå skal bilen selges på auksjon, og prisen forventes å bli enorm. (Foto: Jennifer Graylock/Ford Motor Company/Wikipedia Commons)
Customlegenden George Barris bygget den originale Batmobilen til TV-serien med samme navn på kun tre uker i 1965-66, og har beholdt den siden. Nå skal bilen selges på auksjon, og prisen forventes å bli enorm. (Foto: Jennifer Graylock/Ford Motor Company/Wikipedia Commons)

Nå kan du kjøpe den originale Batmobilen!

En av verdens mest berømte TV-biler selges på auksjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Om du er glødende opptatt av TV-fiction fra 1960-tallet eller glad i biler som er fulle av unik historie – uansett hopper du muligens i stolen når vi forteller deg at DU kan bli den neste eieren av den mest berømte, autentiske Batmobilen.

Og det har du god grunn til å gjøre!

Superhelten har forekommet i flere former siden slutten av 1930-tallet, både som tegneserie, på film og på TV, og utviklet seg og fått en rekke ekstreme fremtids-teknologiske gadgets etter hvert.

Bygget på tre uker

Bilen vi her omtaler er etter de flestes oppfatning den mest berømte, og også den første spesialbygde custombilen i en etter hvert lang rekke av slike. Etter at forholdsvis vanlige biler hadde spilt en lite fremtredende rolle som ”The Batmobile” i to filmer på 1940-tallet, ville man gå noen skritt lenger da det var klart for å lage en TV-serie om superhelten midt på 1960-tallet.

Bilen er restaurert minst én gang i løpet av de siste 45 årene mens den har vært en av perlene i George Barris´ egen samling, og presenteres slik i Barrett-Jacksons auksjonskatalog. (Foto: Barrett-Jacksons Auctions Inc.)

Ifølge Wikipedia skal oppdraget med å lage en slik custom-bil først ha gått til en Hollywood-customizer ved navn Dean Jefferies, som satte i gang med en 1959 Cadillac som utgangspunkt. Et naturlig valg med tanke på halefinnene.

Les også: Mindre budsjett? Også i Norge kan du kjøpe kjendisbiler

Jefferies ble imidlertid løst fra kontrakten da 20th Century Fox fremskyndet TV-seriens lanseringsdato, og man kom i tidsnød. Hvem som kontaktet hvem vites ikke, men George Barris fikk i hvertfall oppdraget med å produsere en ekstrem Batmobile til TV-serien på kun tre uker (!), og gikk til oppgaven med stor iver.

Se videopresentasjon av bilen nederst i denne saken!

Startet som håndbygget konseptbil

Og det han startet med var ikke noen hvilken som helst bil.

Batmobile er nemlig bygget på en 1955 Lincoln Futura. Hvis du ikke har hørt om en slik bil før er det naturlig, siden bilen var en konseptbil, bygget i ett eksemplar til Chicago Auto Show i januar 1955. Som flere av Ford-konsernets showbiler fra den gang var den bygget for hånd av Ghia i Torino, Italia, og til tross for en enorm byggekostnad ble den – også som mange andre konseptbiler på 1950-tallet – ikke ansett som særlig bevaringsverdig etter at utstillingen var over.

Av en eller annen årsak hadde bilen endt opp i garasjen hos Barris, og kun gjort en gjesteopptreden i mellomtiden – da rødlakkert i filmen ”It Started With a Kiss” fra 1959.

Bilen har hatt en begivenhetsrik og bejublet, om enn svært skiftende karriere. Etter dens første og opprinnelige opptreden som konseptbil for Lincoln i Chicago i januar 1955 måtte den vente fire år før den fikk ny lakk, og ble en av stjernene i filmen "It Started With a Kiss" i 1959. (Foto: Skjermdump fra Youtube)

Siden tiden var knapp, anså Barris at den svært fremtidspregede konseptbilen kunne være et greit utgangspunkt for en enda villere custom. Før han satte i gang sørget han for å få kjøpt den fra Ford-konsernet, som rent formelt eide den fremdelesø Etter å ha betalt én symbolsk dollar for å få den over i sitt navn, begynte han råkjøret for å få den ferdig.

Del med Facebook-vennene dine!

Dette var i desember 1965, og det var altså den første og til nå eneste gangen bilen har skiftet eier!

Klistret en hel generasjon til TV-en

Med flaggermus-aktig utseende, halefinner, ”bubble top” glasscoupe og selvlysende røde striper langs kantene på det sorte karosseriet var den fantastiske custombilen klar til TV-innspilling på rekordtid. Og med futuristisk fantasi-utstyr som radarkamera, automatisk brannslukker, fjernstyring, datamaskin (science fiction i 1966!), punkteringsfrie hjul, stemmestyring, telefon og mye annet kunne den løse de fleste problemer for Batman og Robin når de var ute på veien.

Batman og Robin har gjort sitt bak spakene på den unike Batmobilen. Nå er det din tur. (Foto: Skjermdump fra Youtube)

Serien gikk på TV fra 1966 til 1968, og ble en av de virkelig store TV-suksessene for barn og ungdom i USA på denne tiden.

Batmobilen ble også en virkelig stjerne i seg selv, og grunnlag for en hel industri med spin off-produkter som lekebiler, T-skjorter og så videre. Og senere har suksessformelen med en bil som ”ekstra hovedrolle” blitt gjentatt med jevne mellomrom – tenk bare på Bobla ”Herbie”, Corvettene fra 60-tallsserien ”Route 66” eller den kriminalitetsbekjempende Trans Amen ”Kitt” fra TV-serien ”Knight Rider”.

Les også: Intet gir deg oppmerksomhet som en spinnvill custom

Beholdt den – helt til nå

George Barris solgte aldri bilen, men leide den ut til 20th Century Fox under produksjonen av TV-serien. Etterpå har den blitt restaurert minst én gang, og den har hatt en hedersplass i Barris´ eget museum der hans mest berømte custombiler har vært stilt ut.

George Barris er fremdeles aktiv i bilmiljøet, og holder en høy profil. Når bilen selges på auksjon i januar vil han ha rundet 88 år, og få om noen trodde han noen gang ville komme til å selge Batmobilen. (Foto: Skjermdump fra Youtube)

Samtidig har han også bygget flere fullskala replikaer av bilen, som har turnert rundt på forskjellige show og utstillinger i USA, hvorav flere også fremdeles finnes og er på plass i private samlinger. Og ikke rent få amerikanere har gjort mer eller mindre vellykkede forsøk på å lage sine egne replikaer, inspirert av TV-serien som ingen som vokste opp på 60-tallet ser ut til å glemme.

Nå behøver de altså ikke nøye seg med kopier lenger.

Når auksjonshuset Barrett-Jackson inviterer til sin årlige klassiker-auksjon i Scottsdale, Arizona i uken mellom den 13. og 20. januar neste år, er denne bilen et av de virkelig store trekkplastrene. At den i det hele tatt kommer for salg regnes som et lite under, men den fremdeles høyst oppegående, om enn 87 år gamle, customlegenden er kanskje spent på å se hvor høyt markedet kan verdsette den.

2 millioner dollar?

Slik sett burde timingen være riktig – de som husker bilen fra barndommen på 1960-tallet tør i dag være i den ”mest kjøpesterke alderen”, og spådommer om et prisnivå på rundt 2 millioner dollar kan meget vel vise seg å holde stikk.

Slik startet det altså; Lincoln Futuraen i sin opprinnelige konseptform fra 1955. Man kan diskutere om den ble penere - men du verden for en karriere... (Foto: Ford Motor Company)

I så fall vil dette bli et sjeldent eksempel på at en fullstendig håndbygget og unik konseptbil faktisk blir mer verdt etter at eier nummer to setter saga i den og bygger den om til noe helt annet.

Og det vil bli snakk om en rekordartet prisstigning etter at Barris selv betalte én dollar for den i 1965...

Se George Barris selv presentere The Batmobile i videovinduet under!

Del med Facebook-vennene dine!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=SSWM0RDfxvE

Les også: I fjor solgte Den Rosa Panteren bilen sin, også...