På en del biler skal du ikke bruke startkabler i det hele tatt. Illustrasjonsbilde.  (Foto: Broom.no)
På en del biler skal du ikke bruke startkabler i det hele tatt. Illustrasjonsbilde. (Foto: Broom.no)

Startkabler: Å hjelpe naboen kan koste deg veldig dyrt

Noen biler tåler det rett og slett ikke.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny ... Opplevde (kjedelig nok) å få stans på bilen forleden dag. En av dem som stoppet for å "hjelpe" hadde startkabler, men han kunne ikke bruke dem på sin bil. Det var han blitt opplyst om da han kjøpte bilen. ifølge selger hadde den (for) mye avansert elektronikk som kunne stå i fare for kortslutning ved bruk av startkabler ...

Er det virkelig tilfelle at nye, moderne biler ikke tåler startkabler, eller har vi begge blitt utsatt for en skrøne? Det hører med til historien at vi stoppet nok en bil, hvis eier var villig til å la oss bruke startkablene. så jeg kom meg videre relativt raskt. Uheldig bileier

Benny svarer:

Hei du!

Startkabler har jo tradisjonelt vær "reddende engler" når man står der med flatt batteri og har berget mang en bilist i nød.

Men det var før ...

Det du har hørt dessverre ikke feil. Jeg er kjent med at det på enkelte nye biler IKKE skal bruks startkabler. Verken til å gi, eller å få starthjelp. Så man bør – eller rettere sagt MÅ – sjekke instruksjonsboken før man går i gang med redningsaksjon.

Heldigvis gjelder dette på langt nær alle biler, men kun et fåtall enda. Men det sier noe om i hvilken retning utviklingen går.

Jeg har faktisk selv klart kunststykket å "knerte" styreenheten på en Mercedes jeg hadde for noen år siden, selv om jeg brukte kabler med overspenningsvern. Kostet meg en månedslønn det ... Så det er ikke bare løsprat!

Det er ikke til å komme fra et en del ting var enklere da vi kjørte Volvo Amazon og Opel Kadett.

Grunnen til at det blir slik er som du selv er inne på, elektronikken. Følsom sådan. Når man kobler sammen et flatt batteri og et annet som er oppladet, kan det oppstå transistor (over)-spenning på opp mot 3000 (!) Volt om jeg ikke husker feil. For elektronikk som er beregnet på 12 Volt så er jo dette den sikre død.

Det er derfor svært viktig å bruke startkabler med overspenningsvern, samt være veldig nøye med å koble både riktig og i rett rekkefølge. Se skissen under. Hvis ikke kan det bli dyrt. Veldig dyrt.

Vær svært nøye med at du kobler riktig og ta nøkkelen ut av tenningslåsen når du kobler til. (Foto: NAF)

Ha derfor alltid tenningen av og nøkkelen ute av tenningslåsen når man kobler til. Da minsker risken for at ting går galt.

Nå skal det nå i sannhetens navn sies at sjansene for at ting går galt heldigvis er små, men ikke desto mindre er det viktig å være klar over dette og ta forholdsregler.

Jeg håper allikevel at folk ikke slutter å hjelpe hverandre når de kan!

Les også: Hva skal vi velge – bensin eller diesel?

Stort arkiv



Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Dette er en julegave fra norske politikere


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: