For ikke lenge siden fikk vi se bildene av Evos.

En coupémodell i typisk europeisk størrelse som ble spådd å kunne gi Ford en hardt tiltrengt touch av ungdom, lek og moro i et modellprogram som for øvrig består av mye alvor.

Veldig mye alvor.

Les også: Slik ble Evos concept presentert i Frankfurt i fjor

Større enn Puma, og litt lekrere og mer eksklusiv enn Focus - slik så vi for oss Evos som en forsmak på en kommende arvtager etter tidligere tiders Capri.

En europeisk Mustang, ble den kalt. Og alle tenkte automatisk helt tilbake til Capri, som forsvant en gang for rundt 30 år siden.

Designstudie – og dett var dett

Samtidig som den var en stilstudie på en ny coupé-modell var Evos også det første håndfaste eksemplet på Fords nye designfilosofi, ikke minst med hensyn til det nye frontpartiet. Og nå i ettertid kan det virke som at akkurat det var den eneste, egentlige funksjonen bilen fikk.

En ganske voldsom tak- og dør-løsning var en av mange detaljer som fikk Evos-konseptet til å trekke publikum til seg i Frankfurt. Noe slikt ville nok uansett ligget noen år frem i tiden.

Nå melder nemlig britiske Autocar at den mulige Capri-etterfølgeren har fått tommelen ned av ledelsen hos Ford. Den lekre konsept-coupeen som begeistret presse og publikum i Frankfurt for et drøyt år siden vil altså etter alt å dømme aldri bli noe mer enn et konsept – og pene bilder på veggen for Ford-fansen.

Del med Facebook-vennene dine!

Drept av finanskrisen

Som for alt annet er det den trøblete verdensøkonomien som får skylden også for dette. Mens vi kjøper biler stort sett som før her oppe i nord, er det langt traurigere å pushe nybiler nedover i Europa. Og i et slikt økonomisk klima er det ”moro-bilene” som først får svi.

Les også: Denne Caprien er en real nostalgi-tripp...

Førerplassen i Evos så både lekker, funksjonell og ganske produksjonsklar ut, om man ser bort fra noen futuristiske gadgets. Synd vi ikke får oppleve denne i virkeligheten.

Det skal ha fått Ford til å konkludere med at markedet for Evos, som allerede i utgangspunktet ville vært forholdsvis smalt, nå er for lite til at man kan forsvare å gå videre med utviklingen av bilen.

Mustangen for stor

Dette til tross for at man i utgangspunktet hadde ønsket seg en slik modell, i erkjennelsen av at Mustang nok alltid vil komme til å være et par nummer for stor, for kostbar og for tørst sammenlignet med de coupémodellene den ville konkurrert med i Europa.

Fords modeller er i stadig større grad globale, men Ford i Europa innser at Mustangen nok alltid vil være både for stor og for kostbar i forhold til konkurrentene den møter her. Evos var dermed ganske kompakt i målene.

En ”Capri-etterfølger” ville dermed kunnet gi hardt tiltrengt ungdommelighet og spenst til Fords modellprogram i Europa, og følgelig er det nok ikke med bare lett hjerte at prosjektet er blitt lagt på is.

Del med Facebook-vennene dine!

Behovet for en slik modell – også om man ser det kun i form av PR-effekt – er utvilsomt tilstede. Men uansett når og hva som skjer; det blir altså ikke Evos-konseptet som blir løsningen.

Les også: Og imens har Opel en flunkende ny Calibra på gang...