Dette er Norges billigste nybil akkurat nå. For 109.990 kroner kan du bli eier av en splitter ny Chevrolet Spark.
Dette er Norges billigste nybil akkurat nå. For 109.990 kroner kan du bli eier av en splitter ny Chevrolet Spark.

Chevrolet Spark: Denne nykommeren er Norges billigste

Gjør comeback med en ekte sparebøsse.

Etter noen år med svært lav profil, gjør Chevrolet nå comeback på det norske markedet.

Ny importør er på plass. De satser i første omgang på fem modeller – og er i full gang med å bygge opp et landsdekkende forhandlernett.

Liten gavepakke

Og i forbindelse med re-lanseringen slår Chevrolet også til med en liten gavepakke til norske bilkjøpere.

Småbilen Spark lanseres nemlig som Norges rimeligste bil.

Den starter på 109.990 kroner – det begynner å bli en stund siden du kunne få nybil til den prisen her til lands!

LES OGSÅ: Chevrolet gjør comeback i Norge

Godkjent for fem

For de pengene får du naturlig nok ingen utstyrsbombe, men helt ribbet er bilen likevel ikke. Hele seks airbager er på plass, det samme er stabilitetskontroll (ESP). Bilen har også el-vinduer og Isofix-fester for barneseter.

Flere av konkurrentene i denne klassen er bare registrert for fire, men Spark er godkjent for fem.

Bagasjerommet er begrenset, her har du 170 liter til rådighet. Under panseret: En 1-liters bensinmotor på 68 hestekrefter.

Innvendig vises det absolutt at dette er en liten og billig bil, men selv billigste utgave er ikke helt ribbet.
Innvendig vises det absolutt at dette er en liten og billig bil, men selv billigste utgave er ikke helt ribbet.

LES OGSÅ: Den danske importøren solgte biler med vannskader

– Imponerende

– Her kan vi nok trygt ta fram det litt forslitte uttrykket "prisbombe". Splitter ny bil med fem års garanti til 109.990 kroner er imponerende, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Det er nesten så man kan lure på hvordan de klarer det når man tenker på hvor mange ulike deler og til dels kompleks mekanikk en ny bil består av.

- Først skal de lage og/eller kjøpe inn alle delene, så skal bilen bygges på fabrikken.

– Deretter skipes den til oss, omtrent på andre siden av kloden. Så skal staten ha sitt i avgift, importør og forhandler skal helst tjene litt de også – likevel blir ikke sluttsummen høyere enn dette. Man kan i alle fall ikke klage over at man ikke får mye for pengene, mener Benny.

Hva med verditapet?

– Hva med kvalitet og annenhåndsverdi?

– Kvaliteten ville jeg ikke vært bekymret for, de koreanske Chevroletene gjør det bra på det området.

- Annenhåndsverdi er naturligvis mer usikkert, særlig fordi Chevrolet de siste årene har vært svært lite synlige i Norge. Men hvis den nye importøren lykkes, ville jeg heller ikke vært bekymret for det. Dessuten: Når nyprisen er så lav, blir jo uansett verditapet pent målt i kroner, sier Benny.

LES OGSÅ: Her er bilene som taper seg minst i verdi

Spark-designet har med seg endel elementer fra forgjengen Matiz og ser slett ikke verst ut.
Spark-designet har med seg endel elementer fra forgjengen Matiz og ser slett ikke verst ut.

LES OGSÅ: Er dette tidenes verditap?