Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Diskuterte med noen kolleger i går hva som egentlig er best når det er skikkelig kaldt av bensin og diesel.

Vi bor i innlandet og det hender ikke rent sjelden at det kan være 20 minus her i lengre perioder. Hva mener du da er det beste å velge av bensin eller dieselmotor?

Benny svarer:

Hei sann! Akkurat nå om dagen testkjører jeg selv en VW Passat stasjonsvogn med bensinmotor. En nesten utenkelig kombinasjon for bare noen måneder siden.

Dette er en diskusjon som det virkelig har blitt blåst liv i igjen det siste halve året, etter noen år der de som kjøpte bensinbil nærmest automatisk ble stemplet som idioter

Det er mange faktorer som avgjør om man velger bensin eller diesel. Fortsatt er diesel ca. halvannen krone billigere enn bensin, samt at dieselmotorene – enn så lenge – har lavere forbruk enn ditto bensin. Dette samtidig som de – også enn så lenge – byr på noe mer moment.

Fordelene er altså der, men det er ikke bare fordeler. Mang en dieselbileier har fått ubehagelige verkstedregninger etter at partikkelfilteret har tettet seg.

Det at myndighetene "plutselig" fant ut at diesel ikke var så veldig miljøvennlig allikevel, er også en faktor. Jeg skal ikke gå nærmere inn på det nå, jeg merker at jeg blir sint bare av å tenke på det ...

Men fakta er at biler med partikkelfilter har enda høyere utslipp av den svært kreftfremkallende NOX-gassen, enn tilsvarende biler uten. Selv om bilene uten slipper ut mer sot og andre partikler. Det blir litt som å velge mellom pest og kolera. Ingen av delene er spesielt helsebringende ...

LES OGSÅ: Vil gjøre det enda dyrere å kjøre dieselbil

Stående utendørs?

Forstår jeg spørsmålet ditt riktig om det handler om kulde og hva som er best da?

Biler med bensinmotor er de som er lettest å starte i kulda.

Diesel er et tyngre stoff enn bensin og det gjør at diesel får dårligere kuldeegenskaper. Det er særlig streng kulde over tid som skaper problemer for dieselbilene. Diesel begynner så smått å skille ut vokskrystaller ved ca. 10 minusgrader. Noe som igjen kan tette dieselfilteret, men som regel må det være mye kaldere for at dette skal bli et problem.

En vanlig misforståelse er at dieselen på tanken fryser når det blir minus 32 grader ute, men lufttemperatur gjenspeiler ikke nødvendigvis temperaturen i dieselen.

På biler som brukes jevnlig, vil bruken bidra til å holde temperaturen i dieselen oppe.

Blir bilen derimot stående utendørs i ekstremkulde over lang tid, synker temperaturen på dieselen.

Svaret er altså at bensinmotorer er lettest å starte i steng kulde. De blir også som regel raskere varme enn dieselbiler.

Nå er det ikke nødvendigvis slik at jeg vil fraråde deg å kjøpe bil med dieselmotor om du bor på Røros, Tynset eller et annet veldig kaldt sted. Med motorvarmer og godt oppladede batterier og jevnlig bruk av bilen så bør normalt sett ikke dette by på de helt store problemene.

Nye motorer – både bensin og diesel – har de siste årene blitt mye mer energieffektive. Det gjør at motorene ofte ikke blir like varme som i ”gamle dager”. Varme er jo egentlig et restprodukt fra forbrenningen som vi her oppe under Nordpolen setter stor pris på.

Dette var noen betraktninger fra meg og jeg håper det var oppklarende for deg også!

God vinter!

Les også: Slik gjør du bilen vinterklar

Stort arkiv



Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Dette er en julegave fra norske politikere


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: