Kina er en økonomisk stormakt, og nå har de begynt å røre på seg innen bilindustrien også.  (Foto: Newspress/ANB )
Kina er en økonomisk stormakt, og nå har de begynt å røre på seg innen bilindustrien også. (Foto: Newspress/ANB )

Kanskje er en av disse din neste bil

Det er bare et tidsspørsmål før de kommer til Norge.

Med over 1,3 milliarder innbyggere og en eksplosjonsartet økonomisk utvikling er det et enormt potensiale i det kinesiske bilmarkedet. Det kommer også godt til syne under den pågående bilmessa i Guangzhou.

Arrangørene forventer like mange besøkende som det bor i Oslo, altså mer enn en halv million, og bare akkrediterte journalister overgår antall innbyggere i Finnmarks fylkeshovedstad Vadsø – godt over 6.000 i tallet.

700 utstillere

Det er med andre ord enorme dimensjoner over den 10. bilmessa i Kina som huser mer enn 700 utstillere.

Messa åpnet 23. november, og avsluttes 2. desember.

LES OGSÅ: Volvo får ny toppsjef

Verdens største marked

Redaktør Knut Skogstad i broom.no mener da også at kinesisk bilindustri kommer til å bli en viktig faktor framover.

– Svært viktig! Se bare hvor dominerende kinesiske selskaper allerede er innenfor mange sektorer. De har kommer relativt sent i gang med bilproduksjon fordi det ikke var noe stort hjemmemarked. Men det har eksplodert de siste årene.

- Nå er Kina verdens største marked for personbiler, men kineserne kommer ikke til å gi seg med det. De vil vokse også utover, det kommer vi til å få merke i årene framover, sier han til ANB.

Se bildene fra bilutstillingen i Kina - klikk her:

Konkurrere på pris

Det finnes fire store kinesiske bilprodusenter, SAIC Motor, Chang’an Motors, FAW og Dongfeng Motor. Førstnevnte produserte rett i underkant av fire millioner kjøretøy i 2011, og omsatte for over 300 milliarder kroner. Det gjør SAIC til den sjuende største bilprodusenten i verden.

– Framover vil nok stadig flere kinesiske bilprodusenter etablere seg i utlandet, også i Europa. I starten vil nok de fleste først og fremst konkurrere på pris. Konkurrenter som i dag gjør akkurat det, kommer til å få det tøft, kommenterer Skogstad.

LES OGSÅ: Blir "Made in China"

Offensiven kommer

Så hva heter egentlig de mest populære kinesiske bilene da? Jo, FAW Xiali N3 og N5, Emgrand EC7, Chery QQ, Great Wall Voleex C30 og BYD F3. Alle disse er blant kinas 30 mest solgte biler så langt i år (til og med oktober), en salgsliste som toppes av amerikanske Buick Excelle (237.859 biler).

– Finnes det allerede kinesiske merker som selges i Vesten?

– Ja, men i liten skala. Restene av det som en gang var MG Rover er nå i gang i Storbritannia igjen, styrt fra Kina. Det har også vært spede forsøk sør i Europa og i Nederland/Tyskland. Men den store offensiven er nok ikke mange år unna. Husk også at Volvo i noen år nå har hatt kinesisk eier.

LES OGSÅ: Kina-Porsche?

Kommer til Norge

At Kina nå også retter øynene ut mot det internasjonale markedet er altså SAIC et bevis på. De produserer som Skogstad sier biler i Storbritannia for MG. Så det er kanskje ikke lenge til vi får se kinesiske biler på norske skilter.

– Det ville overraske meg stort hvis det ikke skjer. Jeg tror vi kommer til å få se det samme som da japanerne og senere koreanerne kom. Kineserne har forstått betydningen av både design og kvalitet. Tidligere har de ligget langt bak på sikkerhet. Nå har de fokus også på det.

- De siste årene har det gått en jevn strøm av designere og ingeniører fra merker som VW og Mercedes til Kina. Her er de i gang med å legge grunnlag for en satsing vi også vil få merke i Europa, sier broom.no-redaktøren.

Kan få konsekvenser

Om kinesiske merker nå kommer rullende over resten av kloden, kan det få konsekvenser.

– Det er helt klart faresignaler for mange bilprodusenter som kommer til å få det enda tøffere i årene som kommer. Særlig i Europa er det i dag stor overkapasitet og mange taper store penger på driften. Dermed står de også svært lagelig til for hugg den dagen kineserne ruller inn med konkurransedyktige produkter, mener Skogstad.

LES OGSÅ: Her er den - Kinas mest solgte bil!