Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Konseptbilen "Ener-G-Force" er brutal, men virker likevel nesten litt "nett" i forhold til dagens legendariske G-klasse til høyre. Den hydrogendrevne konseptbilen skal likevel også romme syv personer.
Konseptbilen "Ener-G-Force" er brutal, men virker likevel nesten litt "nett" i forhold til dagens legendariske G-klasse til høyre. Den hydrogendrevne konseptbilen skal likevel også romme syv personer.

Mercedes Ener-G-Force: SUV-en du kan skremme naboen med

Tar Mercedes virkelig sjansen på dette?

Trodde du de store og brutale – og ikke direkte miljøvennlige – SUVene var passé? At bilprodusenter med ønske om å fremstå som fremtidsrettet og edruelige ikke ville vise konsepter på slikt nå for tiden?

Du tok feil. HVOR feil forstår du når du ser bildene av denne bilen, som nettopp er avduket på bilutstillingen i Los Angeles, California. For denne gjør intet forsøk på å fremstå som verken mild eller politisk korrekt - i hvertfall ikke før du ser mer nøye etter...

Mercedes Geländewagen fra 1979 produseres fortsatt, og vil fortsette i noen år til. Men evigvarende er den ikke. Og nå antyder produsenten for første gang hvordan en etterfølger kan bli seende ut.

G-klassens gener

”Ener-G-Force” er navnet på konseptbilen fra Mercedes-Benz. Navnet gjenspeiler den rå kraften som også gjennomsyrer designet, og skrivemåten er selvsagt litt fonetisk bokstav-jåleri. Men ikke bare det:

For den separate G´en inni der bærer bud om at konseptbilen i ganske stor grad bygger på og tar opp arven fra G-klassen, historisk kalt Geländewagen. Altså arven fra en bil som riktignok er gammel, men som hele verden synes å være enig om at har mange gode år igjen ennå.

Les også: Touareg 4,2 V8 - versting-SUV med anonym fremtoning

Men evigvarende er den nok ikke – og denne konseptbilen kan forstås som et første forsøk på å skissere en etterfølger.

Enhetlig stil i fremtiden

Representanter for produsenten skal ha innrømmet at den iøyenfallende syvseteren er basert på genene fra G-klasse, men antyder også at designet kan være et første utkast på en stilretning som skal definere hele modellrekken av store SUVer fra Mercedes – altså kan vi i fremtiden få en G-klasseetterfølger som designmessig går mer hånd i hånd med nye utgaver av GL og ML.

Designerne på Mercedes sin amerikanske designavdeling har tatt svingene skikkelig ut med dette designet. Hvordan en produksjonsmodell vil se ut må vi nok vente noen år for å få se.

Ener-G-Force er utviklet ved Mercedes-Benz sitt eget designstudio nettopp i California, og har tatt utgangspunkt i de røffeste egenskapene fra G-klasse. Her snakker vi robusthet og lite fjas, egenskaper som skal hjelpe bilen til å fremstå som et dugelig arbeidsredskap – like velegnet til å vinne kriger som til å kjøre til jobben.

Del med Facebook-vennene dine!

For noe lavere kan man ikke stille siktet, om man skal ha håp om å komme opp med en verdig etterfølger til G-klassen.

Gjenkjennelige elementer

Hensynet til den stolte historien, da?

Les også: Med dette G-Wagen-monsteret blir du tøffest i gata

Jo, det er mulig å skimte trekk som minner om G-klasse og Geländewagen, klassikeren som har vært nesten uendret siden 1979, både i frontpartiet, panseret og i proporsjonene totalt sett. En detalj som baklysene er til og med egnet til å minne om Mercedes-baklys fra hine hårde dager, da de var rillet i lengderetningen for å motvirke at de skulle ”tetne” av sølesprut.

Glatt finish, men design som minner om tidligere tiders riflede Mercedes-baklys, en designmessig genistrek som skulle sikre lysvirkning selv etter sølesprut.

At de tør, tenker du kanskje. For selv om det er snakk om hint om en bil som på sikt kan ta over for en legende, er det som tidligere nevnt langt fra politisk korrekt å få folk til å sikle over en slik bamse – og ikke minst på bilutstillingen i LA.

Grønt alibi

Vel, som antydet innledningsvis; man har selvsagt et ikke så rent lite ”grønt” poeng på lager: Bilen drives av fire hydrogen-drevne el-motorer plassert direkte i hjulene!

Vann fra tankene plassert på taket produserer strøm gjennom en såkalt ”hydrotech-converter”, som så lagres i store batterier i de brede kanallistene, som samtidig fungerer som stigbrett. På denne måten skal bilen ha en aksjonsradius på opptil 800 kilometer, hevder produsenten.

Mercedes antyder selv et sted rundt 2025 som aktuelt tidspunkt for lansering av en bil med denne teknologien. Vi vil sikkert få se mange flere konseptbiler på samme tema i løpet av den tiden.

Del med Facebook-vennene dine!

Dermed forstår du at dette ikke er en konseptbil som man kan forvente at vil bli detaljforandret og satt i produksjon i løpet av kort tid. Mercedes-Benz antyder selv 2025, og det rimer også ganske bra med den forlengelsen av produksjonsavtalen for nåværende G-klasse, som ble inngått for kort tid siden.

Les også: Geländewagen kan være sikret liv helt frem til 2020