Å - nei! Bilen starter ikke... (Foto: Broom.no)
Å - nei! Bilen starter ikke... (Foto: Broom.no)

Du vrir rundt nøkkelen – og det sier bare klikk

Hva er galt – og hva kan du gjøre?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er mørkt. Det er kaldt og du har dårlig tid. Kanskje skal du levere i barnehagen, så skal du rekke jobben i tide.

Du setter deg inn i bilen, vrir om nøkkelen – men det eneste som skjer er at du hører et lite klikk.

Akkurat dette er det veldig mange nordmenn som opplever nå - som kulda for alvor setter inn.

LES OGSÅ: - Alle biler burde hatt varme i rattet!

Flatt batteri

Åresaken er flatt batteri. På vinterstid har bilbergerne sin fulle hyre med å hjelpe bilister med nettopp dette. Mer enn en tredjedel av alle oppdrag vinterstid skyldes feil med batteriet. Jo kaldere, jo verre er det ...

Brooms bilekspert Benny Christensen har jobbet som bilmekaniker i mange år. Han har erfart dette utallige ganger:

– Når det blir kaldt så svekkes batteriet, til dels ganske mye. Allerede når gradestokken viser null, har et batteri kun 65 prosent igjen av kapasiteten. Ved minus 20 grader er kapasiteten redusert til under 50 prosent. Vi snakker da med utgangspunkt i et fulladet batteri.

– Men i tillegg er det jo slik at veldig mange kjører rundt med batterier som allerede er svekket etter en litt kjølig høst med nye bruk av varmeseter, varmapparat og varmetråder i vinduene etc. Er i tillegg batteriet noen år gammelt – ja, så kan fort opplevelsen bli som beskrevet ovenfor, forklarer Benny.

Varm bil i vinterkulda: Her er tipsene

Lad selv

– Hva kan man gjøre for å unngå denne situasjonen?

– Det er faktisk veldig enkelt. Lader man bilbatteriet én gang før kulda kommer og et par ganger i løpet av vinteren, slipper du trolig å komme i en situasjon hvor du ikke får startet bilen.

– Likevel er det svært få som lader batteriet, selv om det enkelt kan gjøres med en hjemmelader i garasjen. En lader koster bare to-tre hundrelapper og er veldig enkel å bruke. Alle klarer det, sier han videre.

– Man må også passe på at battripolene sitter god fastskrudd og at det ikke er irr på dem.

LES OGSÅ: Denne frontruta trenger du aldri å skrape

Ond sirkel

– Det er nok også lite kjent at når man kjører lenge med et underladet batteri, reduseres batteriets mottakelighet for lading betydelig. Kjører du for eksempel lenge med et batteri på 60 prosent kapasitet, vil batteriet etter hvert ikke kunne lades opp til mer enn det heller. En ond spiral med andre ord ...

– Det er heller ikke dumt å få sjekket at dynamoen lader som den skal i alle fall ikke om du har en bil som begynner å dra på årene. Et verksted sjekker dette på kun få minutter.

– Når bør man skifte batteri?

– Normal levetid på et batteri er vanligvis fra fire til seks år. avhengig av vedlikehold og lading. Kjører man over lenger til med redusert batterikapasitet, vil også batteriets levetid reduseres, kanskje med så mye som ett til to år.

– Mitt beste vinterråd råd er derfor å lade batteriet, så får du både levert i barnehagen og rekker jobben, avslutter Benny.

Les også: Slik unngår du flatt batteri i vinterkulda