Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er like før teppet skal gå opp for splitter nye Toyota RAV4, på den store bilutstillingen i Los Angeles.

Toyota har holdt kortene ganske tett til brystet på denne modellen, og har til nå bare gitt oss noen korte glimt av den på en videosnutt.

Bevisst handling?

Men bare noen timer før den offisielle debuten, begynte bildene å lekke ut på Internett, først på amerikanske nettsider.

Ofte er slike lekkasjer en bevisst handling fra produsentene, for å skaffe ekstra PR for nye modeller.

Men denne gangen virker det mer usannsynlig, ettersom bildene kommer så tett på debuten. Derfor er det gode muligheter for at en del Toyota-ansatte ikke ble spesielt blide da de våknet opp til dette i morges.

Ny Toyota-front er på plass, også på RAV4. Forfra er ikke SUV-faktoren veldig stor.

LES OGSÅ: Denne Toyotaen blir helt ny – og billigere

Helt til topps?

Det vi får se er en lenge etterlengtet bil for merket. Dagens RAV4 kom allerede i 2006.

Dermed blir det i praksis sju år mellom generasjonene når den nye kommer til neste år.

Dette er også en bil som bør ha gode forutsetninger for å gå helt til topps i sin klasse her hjemme.

Les vår test av dagens Toyota RAV4 her:

Sju seter?

Bildene viser at Toyota tar med seg flere designelementer fra dagens modell, men det er heller ikke noen tvil om at dette er en helt ny bil.

Den er lengre, virker lavere og helhetsinntrykket er langt mer sporty.

Den karakteristiske skrålinja på bakerste siderute er behold. Lengden bak bakdørene sladrer om atskillig større bagasjerom. Det har også blitt spekulert i om Toyota vil tilby den som sjuseter, eventuelt at det vil komme en XL-utgave etter hvert.

Det har vært mye snakk om høyere kvalitetsfølelse i interiøret. Designet er også nytt, men det visuelle inntrykket er kanskje ikke spesielt eksklusivt?

Mer mot stasjonsvogn

Fronten er både lavere og mer karakteristisk enn dagens RAV4. Her er det klar familielikhet med kommende Auris. Rene og skarpe linjer og rett forfra er det ikke mye som minner om en SUV,

Slik sett gjør RAV4 det samme som flere japanske konkurrenter har gjort i sine nyere generasjoner, de går mer i retning høyreist stasjonsvogn enn SUV.

LES OGSÅ: Den skal erstatte en legendarisk bestselger


Oppgradert interiør

Lenger akselavstand bør også sikre bedre kjøreegenskaper enn det dagens utgave kan skilte med. På landevei er den i overkant stumpete, noe bilen har fått mye kritikk for.

Interiøret skal være kraftig oppgradert, med høyere kvalitetsfølelse.

Det blir også mer sikkerhetsutstyr som standard.

Den sidehengslede bakluka på dagens modell forsvinner også. Den er der fordi RAV4 opprinnelig hadde reservehjulet på bakluka. Når det flyttes bort, kan man også lage en konvensjonell bakluke.

LES OGSÅ: Denne familiebilen flytter grenser


Hybrid-løsning

Toyota selger stadig større del av bilene sine med hybridløsning, altså både bensin- og elektromotor.

Det vil overraske oss stort om ikke dette også kommer i RAV4, i tillegg til vanlige bensin- og dieselmotorer.

Er den frakjørt? Vi har akkurat testet RAV4 – les mer her:

Her er den avslørt - noen timer før den offisielle debuten. Neste generasjon Toyota RAV4 kommer til Norge i 2013.

LES OGSÅ: Smart SUV-kjøp til 250.000,-