toys r us katalog (Foto: Faksimile Toys R Us-katalogene)
toys r us katalog (Foto: Faksimile Toys R Us-katalogene)

Leketøy-gigant måtte gi våpen til jenter og dukker til gutter

Endret julekatalog etter kritikk for kjønnsdiskriminering.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Toys R Us i Sverige har laget en noe annerledes julekatalog enn sine naboer i Norge og Danmark.

Etter massiv kritikk fra den svenske reklameombudsmannen om at reklamen deres er for stereotypisk, har leketøygiganten måtte gjøre katalogene sine mer kjønnsnøytral.

Dermed er det nå gutter som gir tåteflaske til dukker og jenter som skyter med laservåpen.

Klager i år etter år

– Vi har lenge tenkt på å gjøre dette, men det tar tid å gjøre en slik omstilling. Blant annet har vi innledet et samarbeid med reklameombudsmannen som har lært oss hvordan vi skal gjøre dette, sier Jan Nyberg, som er salgsdirektør for Toys R Us og BR Leker i Sverige til Metro.

LES OGSÅ: «Jente-Lego» vekker harme i USA

I år etter år har leketøysbutikken fått kritikk for reklamene sine, der gutter leker med Spider Man og jenter med Barbie. Egne hatgrupper på Facebook har forlangt en endring i kjønnsfordelingen og flere ganger har Top Toy, som er franchiseholder for Toys R Us i Sverige, blitt anmeldt til reklameombudsmannen.

– Endelig

Etter den nye katalogen kom ut, har tonen blitt en annen.

– Vi har fått mange positive eposter og telefoner, til og med fra folk som tidligere har sendt kritiske eposter. Det er kjempegøy, sier Nyberg.

LES OGSÅ: Her er dukka som drikker fra puppen

Og i sosiale medier får de også hyllest.

«Endelig», «Så glad jeg blir» og «Undrenes tid er ikke forbi» er noen av kommentarene på Facebook og Twitter.

– Over mange år har kjønnsdebatten i det svenske markedet blitt stadig sterkere. Vi var nødt til å tilpasse oss. Med denne nye måten å tenke på er det ikke lenger en gutteleke eller jenteleke, det er istedet en leke for et barn, forklarer Nyland.

LES OGSÅ: Denne frekke dukken blir neppe en julegavevinner

Rosa for jenter, blått for gutter

Men i Norge holder man fast på det gamle kjønnsmønsteret. Likestillingsombud Sunniva Ørstavik ønsker å utfordre leketøysbutikkene også i Norge.

– Jeg vil ikke gå så langt i Norge, men samtidig mener jeg vi bør utfordre leketøysbutikkene også her i landet til å tenke over hvordan de markedsføre produktene sine og er med på å påvirke kjønnsrolle-tenkingen hos barn, sier Ørstavik til tv2.no.

Hun er lei av at leker for jenter ofte handler om omsorg eller rosa pynteting, mens guttenes leker er verktøy eller våpen.

– Det gir i realiteten barna våre små, trange roller. Jeg synes det er modig av Toys R Us i Sverige å rokke litt ved disse tingene.

– Det er summen av alt

Men Ørstavik forstår motargumentene om at dette er «banalt» og at «barn må få være barn»

– Jeg skjønner at det kan virke slik når man påpeker hver enkelt ting, men det er summen av disse små tingene som gjør av vi får et kjønnsdelt samfunn. Det er ingenting galt med at en jente velger koppesett eller en gutt velger verktøy, men de må også få vite at mulighetene er større.

Likestillingsombudet i Norge har ikke fått noen klager på leketøysbutikker her i landet.

Tidligere i år var det den svenske møbelgiganten Ikea som fikk kritikk for sin saudi-arabiske katalog, der kvinner var retusjert bort fra nesten alle bildene.

Les også: Kvinner fjernet fra IKEA-katalog i Saudi-Arabia