Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei på deg Benny! Jeg leser hos dere på broom at det snart er klart for lanseringen av Dacia i Norge. Jeg har fulgt med litt på det dere har skrevet om merket før og synes dette virker spennende. Det jeg ikke synes det har vært skrevet nok om er verditapet og hvordan totaløkonomien ved å eie en Duster vil være. Greit nok at den er billig når du kjøper: Det er jo ikke bare det som teller.

Kan man stole på kvaliteten? Vet at Renault står bak og de har jo ikke akkurat laget de mest feilfrie bilene, for å si det snilt. Håper du kan fortelle hva du mener om dette. Beste hilsen Frank.

Benny svarer:

Hei Frank. Gode spørsmål, og spørsmål alle nye bilmerker i Norge naturlig nok får. Det vil alltid være usikkerhet rundt hvor godt ferske bilmerker holder seg i pris, og fasiten vet vi nå en gang ikke før det har gått noen år.

Det avhenger mye av hvordan nybilsalget går.

Modeller som flopper eller selger svært lite som nye, får som regel også stort verditap. De blir "glemte" biler, modeller svært få søker etter eller bevisst tenker de har lyst på.

Duster er jo ennå ikke i salg, så vi vet ikke noe om det. Men ut fra interessen vi merker rundt modellen og ikke minst prisingen, føler jeg meg temmelig sikker på at denne skal komme til å selge godt.

I prosent vil verditapet kanskje være noe større enn de beste konkurrentene, men nybilprisen er altså svært gunstig.

Duster starter på 259.900 kroner. Derfor vil man neppe gå på noen verditaps-smell ved å kjøpe Duster, snarere tvert imot.

LES OGSÅ: Nå kommer lavpris-SUVen til Norge

Tidlig vraket

Når det gjelder kvaliteten, gjør Dacia-modellene det svært bra i mange kvalitetsundersøkelser. Det har nok to årsaker: For det første er alt av teknikk i bilene "hyllevare". Velprøvde saker som har vært brukt i flere bilmodeller og hvor eventuelle barnesykdommer nå er plukket bort.

Dessuten er hele filosofien bak Dacia at ting skal gjøres enkelt og robust.

De har ingen ambisjoner om å ligge langt framme på fancy utstyr eller innovativ teknikk. Dermed blir det også mye mindre som kan gå i stykker.

I dag er det et kappløp mellom bilprodusentene der de forsøker å tilby stadig nye duppeditter. Innimellom går det altfor fort i svingene. Mye er ikke skikkelig testet ut før det kommer på markedet. Resultatet er at ting går i stykker, til stor frustrasjon for eierne.

Ekstra skummelt er dette når bilene blir eldre. Jeg tror at mange av dagens moderne biler kommer til å bli vraket tidlig, fordi det rett og slett er for dyrt å fikse alt dette.

Dacia er på mange måter en motvekt mot alt dette. Jeg har hatt sans for prosjektet helt siden Renault dro i gang dette og har tro på at flere konkurrenter vil komme etter og gjøre det samme.

Så for å oppsummere: Jeg tror ikke dette er en skummel bil å kjøpe, verken i forhold til økonomi eller kvalitet.

Tvert imot: Etter min mening er Duster et veldig bra SUV-kjøp til denne prisen.

Les testen av Duster – klikk her:

Stort arkiv




Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Dette er en julegave fra norske politikere


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: