Slik går det også an å selge bilen

Oddbjørns klassiker har stått og støvet ned i 25 år.

Så støvete blir en bil som har stått lagret i 25 år. Men den ble solgt allikevel! Faksimile fra www.finn.no.
Så støvete blir en bil som har stått lagret i 25 år. Men den ble solgt allikevel! Faksimile fra www.finn.no.

- Mye er nok gjort med litt såpe og mye vann, eller omvendt : )

Det kan vi lese i annonsen til Oddbjørn Ludvigsen i Ski. Han la tidligere denne måneden ut sin 1971-modell Volga til salgs på finn.no. Og det er ikke vanskelig å se at denne bilen har stått lagret i noen år - og at den nok kan trenge en skikkelig rundvask!

Ikke avskrekkende pris

I 1987 tok Oddbjørn skiltene av bilen. Siden har den stått. Og stått.

Og da er det naturligvis ikke rart at det blir et solid støvlag etter hvert.

Men 6.500 kroner for en ekte russisk sliter som forlengst har fått klassikerstatus er jo ingen avskrekkende pris. Attpåtil var den prutbar!

LES OGSÅ: Her er en annen russer - som aldri har vært vinterkjørt

Grei pris

- Nei, jeg har akkurat solgt den og fikk en helt grei pris. Jeg er riktig så fornøyd jeg, sier Oddbjørn, som aldri hadde planer om at bilen skulle bli stående så lenge da han parkerte den.

- Slik ble det bare, nå synes jeg det er hyggelig at andre kan overta.

Klikk her for å se hele annonsen:

Populær som taxi

Volgaen er nok helt klart å regne som et oppussingsobjekt . Men den har "relativt" lite rust til å være så gammel.

Og som det står i annonsen: Bilen er for øvrig hel og pen i karrosseriet, uten noen kollisjonsbulker av noe slag.

Volga var for noen tiår siden svært populær som taxi i Norge. På slutten av 1950-årene var hver fjerde norske drosje en Volga. Bilen var stor og rommelig, den tok seg godt fram - og varmeapparatet var kjent for å være særdeles bra.

LES OGSÅ: Rolf har 140 biler - og ett jagerfly

Kroken på døra

Etter frigjøringen av bilsalget i 1960, var imidlertid storhetstiden over. Utover på 1970-tallet ble det solgte noen eksemplarer, men til slutt var det kroken på døra i 1980.

Da ble også noen biler re-eksportert til Sovjetunionen.

Oddbjørn valgte altså utradisjonelt da han kjøpte Volga.

Nytt og godt hjem

- Men det var egentlig ikke noen spesiell grunn til det. Jeg likte bilen godt og trivdes med den til den ble parkert, sier han.

Så da håper vi Volgaen har fått et nytt og godt hjem - og ikke minst en eier som kan gå i gang med å få den tilbake til fordums prakt.

LES OGSÅ: Topp 5 - biler bak muren