A3 ble mest solgte Audi-modell på det norske markedet i fjor, dette er tredørs-utgaven. (Foto: Benny Christensen)
A3 ble mest solgte Audi-modell på det norske markedet i fjor, dette er tredørs-utgaven. (Foto: Benny Christensen)

Test Audi A3: – Det aller beste med denne er det du ikke ser

Folke-Audien har blitt ny.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forspranget ligger i teknikken – det er Audis slagord. Men det ligger ikke bare der. Det ligger også i måten å tenke på.

Da Audi A3 kom første gang i 1996 så var det den aller første premiumbilen i kompaktklassen. Altså noe helt nytt, men ikke desto mindre et konsept vi omfavnet. Det var rett og slett en VW Golf med bedre opplevd kvalitet og bedre design, mer utstyr og litt mer eksklusiv.

Hva er dette?

Audi-A3-2013-forfra02 (Foto: Benny Christensen)

Dette er den helt nye A3. Som sine forgjengere bygger den på samme plattform som Golf. Denne gang må vi titte under «skallet» på 7. generasjon Golf for å finne DNA-et til nye A3 i form av den allerede mye omtalte og unike MQB-plattformen.

I kjent A3-stil kom 3-dørsutgaven først – det er den vi kjører nå på Norske landeveier nå – så fyller de på med Sportback, kabriolet og hårete S-versjoner etter hvert.

Under panseret i testbilen finner vi en 1,4-liters bensinmotor på 122 hk og 6-trinns manuell girkasse.

Prisen starter da på 281.900 kr mens den velutstyrte, men ikke overdådige testbilen har en prislapp som sier 347.840 kr festet til ruta.

Les vår test av nye VW Golf her:

Hvordan er den å kjøre?

Audi-A3-2013-dashbord (Foto: Benny Christensen)

Bensinmotor betyr svært stille og vibrasjonsfri gange. Setene er faste, med god sidestøtte, og byr på en litt lav, sporty sittestilling.

Styringen er presis, rattet er tykt, mykt og deilig å holde i, mens kjøreegenskapene heller over mot det litt sporty uten at det går ut over komforten. Fjæringen er progressiv. Det vil si at den byr på den nødvendige ettergivenheten til å begynne med – før den strammes betydelig opp ved lengre fjæringsvei. Små, skarpe ujevnheter absorberes på en god måte.

De litt større kjennes bedre, men også over disse viser A3 en stor grad av overbærenhet.

1,4-liters motor og 122 hk gjør ikke dette til den helt store sprinteren, men den holder for de fleste. Bunndraget imponerer, den drar godt allerede ifra 1.600 o/min. og marsjfart langt over det norske veimyndigheter aksepterer er ikke noe problem. God stabilitet og lavt støynivå får du også med på kjøpet.

Hvordan er plassen?

Biler med tre dører har visse utfordringer rent fysisk. (Foto: Benny Christensen)

Biler med tre dører har noen helt klare fysiske begrensninger og vi vil tro at mange venter til litt utpå vinteren på 5-dørs Sportback og heller betaler 8.000 kroner ekstra for denne. Med god grunn.

Ikke for det – kjører man mest alene, eller bare to – så duger jo plassen her. Den er svært romslig foran – alle veier. Bakseteplassen er heller ikke dårlig og du har både egen varmeapparatbetjening og koppholdere bak der – så om du kommer deg inn så finnes det absolutt verre steder å være.

Men det er altså noe med bare tre dører – når du skal ha med barn, når du skal sette fra deg handleposer og treningsbager eller bare legge ifra deg dunjakka...

Bagasjerommet svelger unna 365 liter og gir med det klar beskjed om at det er en bil i kompaktklassen vi snakker om her. Til sammenligning har VW Golf 380 liter.

3-dørsutgaven er noen centimeter kortere enn 5-dørsutgaven og oppleves dermed også mer kompakt i trafikken. Mange synes også at den er litt tøffere, sporty og renere i linjene å se på.

Les vår stortest av 5-dørs utgaven av A3 her:

Finest utenpå eller inni?

Audi-A3-2013-bakfra01 (Foto: Benny Christensen)

Man kan – med rette – si at Audi har vært forsiktige med å ta de hekt store designmessige grepene utvendig. Bilen har fått skarpere linjer og på mange måter mer karakter og karisma. Den ser både litt mer renskåren og sintere ut. Kjøper du deg en helt ny A3 vil nok ikke mange av kollegene dine se om du har en helt ny bil eller om det er en pent brukt A3 fra 2009.

Innvendig er den også helt ny. Det skulle man nesten ikke tro. Den er utrolig lik forrige generasjon som igjen ser ut som en Audi TT fra 1999. TT var for så vidt kul den – men det er snart 14 år siden...

Testbilen mangler til tross for at den har ekstrautstyr for nesten 66.000 kr både navigasjon og skinninteriør. Dette er en biltype som krever raust med utstyr for å bli skikkelig kul og gi smak av ekte premium.

Skjermen som glir opp fra dashbordet er standard på alle modeller i Norge, og betjeningen av den foregår fra midtkonsollen, som byr på doble koppholdere.

Her styres også Audis Drive Select – altså bilens oppsett. Riktignok i en litt kjip light-utgave av hva man finner i større og dyrere Audier.

Alt er på tysk vis ergonomisk, ryddig og intuitivt, og det er lett å trives bak rattet her. Allikevel så er biler som Volvo V40 og Lexus CT200h et godt skritt foran her, både når vi snakker standard utstyrsnivå og innvendig design.

Det blir altså seier til «utvendig» til A3, selv om den heller ikke her byr både helt store wow-opplevelsen. Men pen – det er den!

Går den bra?

Motoren er en 1,4-liter bensin på 122 hk / 200 Nm (Foto: Benny Christensen)

Med tanke på at det er bare en 1,4-liter som sitter mellom forskjermene så går den rimelig bra. 0–100 gjøres unna på greie 9,3 sekunder mens toppfarten så vidt bikker 200 km/t. Hyggelige tall, men ikke nok til å gi deg GTI-følelse på noen måte.

Komfort, retningsstabilitet og støynivå – eller rettere sagt mangel på sådan – bidrar faktisk litt til at man mister litt av fartsfølelsen.

Det som imponerer er derimot at motoren er såpass seig og strek på lave turtall. Den drar fint og linjert helt ifra 1.500 o/min. Den manuelle 6-tinns girkassa er som alltid i Audi presis samtidig som den er godt tilpasset norske forhold i utvekslingen.

Forbruk og utslipp er også svært lavt. Kun 0,52 l/mil ved blandet kjøring nøyer den seg med, mens CO2-utslippet er på hyggelige 120 g/km.

Alt i alt er dette både en prisgunstig og fornuftig drivlinje i denne bilen.

Denne Audien har tapt seg to millioner kroner:


...og hva er konklusjonen?

Audi-A3-2013-side (Foto: Benny Christensen)

Norge er et stasjonsvognland og det ligger helt klart i kortene at den noe større 5-dørs Sportback som koster bare 8.000 kroner mer vil bli storselgeren her hjemme.

Ser man bort ifra antall dører så er Audi A3 fortsatt en hyggelig opplevelse. Velkjørende, pen, sporty, frisk og fortsatt byr de fire ringene i grillen på en liten dose status.

Men det må innrømmes at vi er litt skuffet over at de ikke er mer vågale med designet og kanskje særlig innvendig. Ryddig, pent og grei – for all del, men allikevel...

Det er jo litt trist at naboen ikke ser om du har kjøpt ny eller brukt bil?

Motorisering og forbruk er blant de aller beste i klassen – og de har noe for enhver smak uansett om du ønsker diesel, bensin, stor eller liten motor. Utvalget et best i klassen og det gjelder også tilbehør.

Når det kommer til det som er under skallet derimot, og den nye MQB-plattformen, så har Audi (og VW) virkelig gjort leksene sine. På denne bilen så kan man kanskje si at det du ikke ser er det aller beste. Men det betyr slett ikke at det du ser er dårlig!

Brukt Audi? Sjekk vår store guide her:

Bil: Audi Modell: A3 1,4 TFSI Ambition Motor: 1,4-liten bensin Effekt: 122 hk / 200 Nm Forbruk: 0,52 l/mil ved blandet kjøring 0–100 km/t: 9,3 sekunder Toppfart: 203 km/t Vekt: 1.175 kg. Pris fra: 278.900,- (1,6 TDI) Pris testbil: 347.840,-


Audi: Fra raring til luksusbil