Kanskje ikke noe poeng å ta av slepetauet for hver gang? Mye tyder på at dette er en Land Rover-eier som er vant til problemer! (Foto: Leserbilde)
Kanskje ikke noe poeng å ta av slepetauet for hver gang? Mye tyder på at dette er en Land Rover-eier som er vant til problemer! (Foto: Leserbilde)

Land Rover Freelander: Nei – slepetauet er nok ikke helt tilfeldig ...

– En av de dårligste bilene som har blitt solgt i Norge de siste 10–15 årene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg har sendt dere bilde jeg knipset i går ikke så langt fra der jeg bor i Oslo. Kunne ikke unngå å legge merke til Land Rover Freelander som sto med slepetau helt parat. Det var festet i kroken nede på støtfangeren og bare kveilet rundt kufangeren. Klar til å bli tauet!

Jeg tok sjansen på å at eieren ikke var i nærheten og tok bilde. Har lest mye negativt om disse bilene rundt omkring, men er det egentlig så ille? Har lenge tenkt at det hadde vært en kul SUV til veldig hyggelig pris. Hva er det egentlig som gjør at de har så dårlig rykte? Mvh. Stein.

Benny svarer:

He he, kult bilde! Det setter vi stor pris på, det er bare å sende inn til redaksjonen@broom.no!

Når det gjelder denne bilen – som er første generasjon Land Rover Freelander – får jeg litt sånn "Jaha, hvor skal jeg begynne"-følelsen når du spør hvorfor de har så dårlig rykte.

Det er dessverre helt fortjent, dette er en av de dårligste bilene som har blitt solgt her hjemme de siste 10–15 årene.

Det hele bunner nok i en altfor enkel konstruksjon, der Land Rover hadde lite ressurser og derfor måtte ta til takke med å raske sammen mye av det konsernet hadde liggende i hyllene. Når dette attpåtil ble dårlig skrudd sammen på fabrikken i England, kunne det bare gå en vei: En masse problemer!

Det største av dem er 1,8-liters bensinmotoren.

Den er ekstremt var for temperaturer, topplokk og toppakninger er forbruksvare og det blir fort dyrt. Disse kunne ryke allerede etter 50.000 kilometer, og bilen var ikke mange år gammel før det var klart at dette var en stor svakhet, og ikke bare noen eiere som hadde uflaks.

LES OGSÅ: Glemt SUV blir ny

Stilig design

Kjølesystemet var underdimensjonert, servostyringen lunefull og kuler og ledd i forstilling hadde mildt sagt kort holdbarhet. Dårlig byggkvalitet viste seg også i at deler ramlet av og vinduslister løsnet – for å nevne noe.

Elektronikkfeil har det også vært svært mye av, og de blir det naturligvis ikke færre av etter som bilene blir gamle – tvert imot.

Så ja: Min antakelse er at slepetauet har blitt brukt såpass ofte at eieren nå har bestemt seg for at det ikke er verdt bryet å løsne og putte det i bagasjerommet for hver gang. Det forteller jo ganske mye ...

Jeg hadde selv veldig lyst på Freelander da den kom, syntes den så kjempetøff ut, og designet har jo for så vidt holdt seg ganske bra.

Men det er en grunn til at de er veldig billige på bruktmarkedet. Dette er en bil jeg absolutt ikke anbefaler å kjøpe.

Første generasjon Land Rover Freelander hadde mye kvalitetsproblemer - og er en bil Brooms bilekspert sliter med å anbefale.

En eks-eier forteller: Det er faktisk mulig å elske denne bilen

Stort arkiv



Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Dette er SUV-ene med flest feil og problemer


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: