Chevrolet Chevelle SS: Denne restaureringen startet da ABBA toppet hitlistene

Nå kan du få gleden av å avslutte den - hvis du er kjapp...

Jimmy Carter var president og ABBA sang 'Dancing Queen' sist denne bilen var på veien. Nye for  og bakskjermer ble kjøpt den gang det var lagervare, og restaureringen påbegynt for 35 år siden. Nå kan du kjøpe den og fullføre. (Foto: eBay)
Jimmy Carter var president og ABBA sang "Dancing Queen" sist denne bilen var på veien. Nye for og bakskjermer ble kjøpt den gang det var lagervare, og restaureringen påbegynt for 35 år siden. Nå kan du kjøpe den og fullføre. (Foto: eBay)

Drømmen om en nyrestaurert muskelbil er det mange som har. Og ikke minst drømmen om å gjøre det selv, og vise frem resultatet for imponerte venner og slektninger etterpå.

Mange har gjennom tidene kastet seg ut i et slikt prosjekt, uten helt å vite hva de har tatt på seg av arbeid. Noen gjennomfører, men svært mange gir opp underveis.

Ofte etter at en bil som egentlig var ganske grei i utgangspunktet har blitt revet i molekyler. Da var det slutt på arbeidslysten - eller pengene, og mange av disse bilene kommer aldri på veien igjen.

Påbegynt - for 35 år siden

Bilen på bildene er således sjelden i den forstand at her har en tidligere eier faktisk fått gjort ganske mye jobb før han gikk trøtt. Den er også sjelden rent teknisk, som en big block-utstyrt SS-versjon av en av de virkelige muskel-klassikerne fra gullalderen rundt 1970.

I restaureringen har bilen også fått option-panseret med aktivt
I restaureringen har bilen også fått option-panseret med aktivt

Og den er sjelden ved at den nå kommer ut av en lukket garasje der den har stått halvferdig visstnok i hele 35 år - eller siden ABBA sang "Dancing Queen" og Jimmy Carter var president, hvis det beskriver det hele bedre.

Les også: Denne Chargeren ble kjøpt ny i USA - av nordmenn!

Nå er den til salgs på eBay, etter at selgeren klarte å få tak i den fra enken etter karen som tok den ut av tjeneste og påbegynte restaureringen på 70-tallet - altså før bilen rakk å fylle 10 år. Når dette skrives rundt 12 timer før auksjonen avsluttes, er budene kommet opp i drøyt 23.000 dollar, eller 133.000 kroner. Førstemann med 27.500 dollar, eller 160.000 kroner, kan punktere auksjonen.

Se eBay-annonsen her:

350 hesters big block

Chevrolets populære Chevelle ble redesignet for 1970, og ble en både fresk og populær bil - i hvertfall når motoriseringen var av det lekne slaget. Og i denne mellomklassebilen kunne man velge blant fryktelig mange alternative drivkilder, og også et utall av karosserivarianter.

For de med hang til sportslighet var det SuperSport-versjonene som var mest fristende. De kunne fås på todørs coupé og convertible-karosseriene, og som vi vet også på pickup-varianten El Camino, som ble en litt sær men veldig populær "bruksbil".

396-motoren var i standard SS-trim god for 350 hestekrefter, noe som fungerte godt i den kompakte og forholdsvis lette bilen. Denne bilen rakk bare å gå 137.000 kilometer på de mindre enn 10 årene den var på veien før restaureringen ble påbegynt. (Foto: eBay)
396-motoren var i standard SS-trim god for 350 hestekrefter, noe som fungerte godt i den kompakte og forholdsvis lette bilen. Denne bilen rakk bare å gå 137.000 kilometer på de mindre enn 10 årene den var på veien før restaureringen ble påbegynt. (Foto: eBay)

Denne bilen er altså en åpen SS-utgave, som i dag nok er den varianten som står høyest i kurs. Da bilene var nye ville de som handlet de råeste utgavene helst ha dem så stive som mulig for å kunne kjøre fletta av alt og alle, dermed var coupeen mest aktuell. Men i dag er disse bilene så mye verdt at de sjelden races likevel, og da vil eierne gjerne ha en enda mer flashy convertible.

Del med Facebook-vennene dine!

Bilen har den minste av big block-alternativene, en 396 kubikktommers, eller 6,5 liters, "L-34"-utgave med 350 hestekrefter i kombinasjon med den nærmest skuddsikre TH400-automatkassen. Man kunne også få den nye 454 kubikktommers, 7,4 liters motoren oppgitt med helt opp til 450 hestekrefter for å holde forsikringsselskapene rolige - i virkeligheten hadde den langt over 500.

Les også: 2013 Camaro 1LE - muskelbil-eraen er tilbake!

Hele 53.599 Chevelle og El Camino SS ble bygget med standard 396-motor i 1970, på toppen av muskelbil-eraen. De ble hardt brukt, og å finne en i prosjekt-tilstand i dag er ikke bare enkelt.

Vi vil tro denne 350-hesteren fungerer aldeles utmerket. Og at det er håp for den har selgeren sjekket - selv etter lang tids stillstand lot den seg starte opp, og gikk rolig og pent, opplyser han i annonseteksten.

Rakk bare 137.000 kilometer

At bilen faktisk kan restaureres ferdig uten å bytte ut for mange av de nummererte delene som gjør den "ekte" er selvsagt et poeng her, og det virker lovende i så måte. Det eneste som oppgis å mangle er de originale separate stolene foran, samt den spesielle midtkonsollen som hører med til SS-pakken. Her følger det imidlertid med reservedeler.

Interiøret domineres av den doble Hurst-skifteren til TH400-automaten. Dørsider og dashboard rakk heller ikke å bli særlig slitt før bilen ble påbegynt restaurert, men de separate frontstolene er i løpet av årene blitt borte. (Foto: eBay)
Interiøret domineres av den doble Hurst-skifteren til TH400-automaten. Dørsider og dashboard rakk heller ikke å bli særlig slitt før bilen ble påbegynt restaurert, men de separate frontstolene er i løpet av årene blitt borte. (Foto: eBay)

Ellers har den tidligere eieren tydeligvis gått skikkelig til verks på et tidlig tidspunkt i restaureringen - mens bilen var forholdsvis ny. Den hadde ikke rukket å gå mer enn 85.000 miles, eller 137.000 kilometer, da den ble tatt av veien for restaurering, men kanskje var den såvidt hardt brukt at det var det som førte til behov for omfattende reparasjoner.

Både forskjermer og bakskjermer er nemlig byttet ut med nye originaldeler den gang disse var mulig å kjøpe over disk hos den nærmeste Chevrolet-forhandleren, og selv om de har fått overflaterust etter de 35 årene i garasjen tør det være et sjeldent godt utgangspunkt for å fullføre jobben.

Knall rød og iøyenfallende

Bilen har vært knall rød utvendig med sorte SS-striper over panser og baklokk, og mens sort interiør nok var vanligst er også denne rød på innsiden. Det borger for at den blir godt synlig når du feller ned den sorte cabrioleten og ruller ut i solskinnet på de originale sportsfelgene den dagen bilen er nyrestaurert.

Det er en imponerende bakende på Chevelle SSen, og de sorte SS-stripene over bagasjelokket viser at du mener alvor. Hengerfestet vitner om at bilen sist var i bruk den gang slike biler ikke var like uvanlige som nå. (Foto: eBay)
Det er en imponerende bakende på Chevelle SSen, og de sorte SS-stripene over bagasjelokket viser at du mener alvor. Hengerfestet vitner om at bilen sist var i bruk den gang slike biler ikke var like uvanlige som nå. (Foto: eBay)

Før du kommer dit er det riktignok litt å gjøre. Men den stakkars eieren som begynte på jobben på 70-tallet gjorde unna det verste karosseriarbeidet, så sjansen for at du skal gå trøtt før registreringsmerkene fra 1978 kan byttes ut med nye er nok adskillig mindre.

Del med Facebook-vennene dine!

En 1970 Chevelle SS Convertible er da også en del mer spesiell og ettertraktet i dag enn den var da denne ble tatt ut av trafikken...

Les også: Slik reklamerte man for sportsbil-dekk i 1970: