Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Luksusbiler har stort sett et ganske stygt verditap.

Hvis det i tillegg er en modell som ikke treffer som forventet i markedet - selv som nisjebil - kan prisfallet blir ganske dramatisk.

Det er tilfellet med denne bilen, signert BMW. 5-serie GT er en komfortkonge av dimensjoner – men utseendet har ikke vunnet noen designpriser.

Det er nok få som vil beskrive denne som elegant, tøff eller lekker. Rar, ja og til og med stygg, er nok ord oftere brukt for å beskrive den.

Resultatet er at 2009-modellen, som i sin tid kostet godt over en million kroner med den omfattende utstyrspakken bilen har, nå blir din for 572.000 kroner, pluss omregistrering. Og det med "bare" 66.000 kjørte kilometer.

Les vår test av BMW 5-serie GT her:

Full pakke

Bilen vi snakker om er en 530d. Det er samme motoren vi kjenner fra 730d, X5 og 5-serie av samme årsmodell – med 245 hk. Men i motsetningen til en del av de andre GT-ene har denne bakhjulstrekk, og ikke firehjulstrekksystemet xDrive.

Klikk her for å se hele annonsen

Det den mangler av framkommelighet tar den imidlertid igjen på utstyrssiden. Her har du "full pakke" – med head up-display, komfortseter, kamera både foran (sideview) og bak, 4-soners klima og panoramaglasstak.

LES OGSÅ: Byttet ut kake med Audi-råskinn

En kan mene mye om det litt spesielle eksteriørdesignet, men når du først har kommet deg inn i bilen, så er det vanskelig å finne noen ankepunkter. Dette er klassisk BMW - med premiumfølelse til fingertuppene.

Sitter høyt

Betegnelsen GT står for Gran Turismo: Dette skal være en langturcruiser som byr på komfort i toppklassen.

Det kan vi skrive under på at den leverer også!

Du sitter litt høyere enn i en "vanlig" bil og har god oversikt, plassen i baksetet er ekstrem og med lyst skinn og glasstak har du virkelig luksusfølelsen i rikt monn. Få biler, kanskje med unntak av de aller største limousinene, kan vise til like god bakseteplass.

LES OGSÅ: TEST: BMW 6-serie Gran Coupe: Denne snur opp ned på det meste

Fleksibel

Det er også god bagasjeplass. Det litt merkelige combi-karosseriet, som skal være en krysning mellom SUV og firedørscoupé, gir ikke helt de samme mulighetene som en stasjonsvogn.

Men baksetene kan skyves fram og tilbake etter ønske - og dermed kan du velge mellom et bagasjerom på 440 eller 590 liter, avhengig av hvor god plass passasjerene skal ha. Trangt blir det imidlertid aldri. Selv med setene lengst fram har du like god plass til bena som i en vanlig 5-serie.

Bakluka er for øvrig todelt, på samme måte som på Skoda Superb, slik at innlasting skal kunne gjøres mest mulig effektivt.

GT-en leveres både med to og tre bakseter - og som seks og syvseter om du ønsker det.

LES OGSÅ: Markedet for dyre biler koker

Kjapp og smidig

Med 3-liters dieselen er 0–100 km/t gjort på bare 6,9 sekunder – som jo må betegnes som svært effektivt av en så stor og tung bil. Den åtte trinns automatgirkassen fungerer som forventet – meget bra.

Dessuten har bilen justerbart understell – og smyger seg rundt svingene langt mer effektivt enn du skulle tro ved å kaste et blikk på den litt høye bilen.

LES OGSÅ: Luftfjæring: Nydelig å kjøre – men det kan koste skjorta

Ikke for alle

Men alt er ikke bare fryd og gammen. Noen store mangler eller problemer knyttet til driftssikkerhet er det riktignok ikke rapportert om – men det bilen er som nevnt ganske så kontroversiell. Det spesielle utseendet treffer langt ifra alle.

I tillegg har bilen vi har funnet altså ikke xDrive. Så du får ikke like god framkommelighet som i en SUV.

Men at du får en svært velutstyrt, komfortabel og nesten ny luksusbil til gunstig pris. er det imidlertid ingen tvil om.

LES OGSÅ: Brukt luksus-SUV: Til fjells på første klasse