Bilen min BMW M5: Torbjørn leier verksted på 170 kvadratmeter for å ta vare på godbilen
Snart skal klassikeren få turbo - og blir helrå.
I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
BMW er et merke som allerede i utgangspunktet påkaller store følelser hos mange.
Sportslige tradisjoner
Bilbyggerne i Bayern har siden tidenes morgen gjort lite for å skjule at de setter kjøreglede og sportslige kjøreegenskaper høyt, og produktene har en tilhengerskare som like mye kan betegnes som en ”menighet” som vanlige entusiaster.
Friske, kompakte 02-modeller, fete 3-serier og vakre 6-seriecoupeer har alle bidratt til det. Men bilen på bildene er også en representant for noe som virkelig får nakkehårene til å reise seg – og som var noe helt nytt da den første generasjonen kom, basert på 5-seriens E28-generasjon i 1984.
Les også: S60 Polestar - nå jakter Volvo på BMW M3
Vi snakker selvsagt om M5 – verstingutgaven av 5-serien, som fikk det råeste hjulopphenget fra 535-modellen og transplantert en noe nedtunet versjon av rekkesekseren fra midtmotorbilen M1 ved introduksjonen.
Verdens raskeste sedan
Med 286 hester var den sagt å være verdens raskeste sedan ved introduksjonen – en virkelig prestasjon om vi tenker tilbake på noen av Mercedes´ verstinger med 450 SEL 6,9-emblem på baklokket.
Men det unike var kanskje nettopp størrelsen, i det forholdsvis kompakte 5-seriekarosseriet ble M5 en virkelig ”killer”, og håndbygget med enorm kvalitetskontroll fikk bilene snart ord på seg for å være noe av det ypperste man kunne kjøre.
Den siste håndbygde
Som vi vet har M5-eventyret fortsatt, med stadig større motorer, stadig bedre kjøreegenskaper og stadig større suksess. I dag er modellen blitt en pengemaskin for BMW, men har nok også mistet litt av det unike preget den hadde den gangen det var snakk om virkelig håndbygging på trygg avstand fra fabrikkens ordinære samlebånd.
Bilen vi her skal se på tilhører andre generasjon M5, det vil si E34-generasjonen, som var i produksjon mellom 1988 og 1995. Den regnes også for å være den siste håndbygde modellen før man satset på forenklet produksjon og større volumer, og er den siste som hadde den opprinnelige rekkesekseren før man byttet til V8.
I denne var imidlertid motoren justert opp til 315 hester, og den fikk ytterligere 25 hester mot slutten da volumet også ble øket fra 3,6 til 3,8 liter. Det klemte 0-100-tiden helt ned mot 6 sekunder, og bilen sies av de som har kjørt den å være noe av det morsomste BMW noen gang har produsert.
Planer om turbo
Eieren av denne bilen virker ikke å være uenig – selv om han sysler med planer om turbomontering neste vinter...
Les også: Trenger vi egentlig disse super-sedanene?
Eier: Torbjørn Ferstad, (20)
Bosted: Sveio
Litt om meg selv: Jeg er 20 år og har hatt en veldig stor interesse for BMWer med litt motor. Fritiden går til min nye BMW M5 – en helt fantastisk bil!
Har fått leid meg verksted på 170 kvadratmeter så BMWen får stell i løpet av vinteren.
Har til nå hatt: BMW 320 E46 , BMW E34 540 V8, BMW E90 320D, Golf 3 VR6 og nå M5. Jeg jobber nå som bilselger i Haugesund.
Restaurert for 3 år siden
Bilen: BMW M5 E34 3.8L
Hvor lenge har du eid den? I 2 måneder.
Hva har du gjort med den? Har ikkje gjort så mye med bilen, da den ble fullstendig restaurert for noen år tilbake.
Har fikset de elektriske sportsstolene, byttet til GS Performance girkassefester og motorfester.
Liker best med bilen: Lyden av motoren er en drøm!
Liker minst med bilen: Kunne vært ett par hk til, mye vil ha mer!
Beste opplevelse med bilen: Da jeg hentet bilen fra Molde og hadde en 50 mil tur hjem. Det har til nå vært den kjekkeste bilturen.
Framtidsplaner for bilen: Det må være å bygge turbo, men det får bli til neste vinter!
Drømmer om ny M5
Drømmebil: M3 E92 har vert drømmebilen min fra den kom ut, men etter at jeg selv har kjøpt meg M5 og vert passasjer i en av de nyeste M5ene har BMW F10 M5 blitt min drømmebil!
Annet: Bilen ble fullstendig restaurert for 2-3 år siden, med hellakkering, lakkering av motor, overhalt maskin, stag, foringer, bremser og så videre.
Kjekt å se tilbake på alle kvitteringer, når man nesten kan dokumentere hver minste skrue fra GS Bildeler.
Tidligere bil var en 320D E90, og det ble altfor kjedelig med en diesel, så når eg fant denne E34en måtte eg bare slå til!
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Les også: 500 E - slik gikk det når Mercedes tok utfordringen fra M5
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Sverre om? Bruk kommentarfeltet under!