åge-sten
åge-sten

– Det er jævlig frekt gjort Nytt terningkastbråk: – Det er jævlig frekt gjort

Åge Sten Nilsens «The Thrill of Michael Jackson» får kritikk for villedende reklame.

Åge Sten Nilsen er blant artistene som står på scenen i showet «The Thrill of Michael Jackson» på Edderkoppen Teater i Oslo.

Nilsen er sammen med showbiz-ringreven Gusty Utterdahl også produsent bak stykket.

Bruker terningkast uten referanse

I annonsene som er å lese i flere norske riksaviser for tiden har de lagt på terningkast fem ved siden av seks sitater fra presseanmeldelser av forestillingen.

Problemet er bare at «The Thrill of Michael Jackson» ikke har fått terningkast fem av alle avisene og tidsskriftene.

Mona Levin (Foto: TV 2)

Raser mot terningkastbruken

Norges kanskje mest anerkjente anmelder Mona Levin skriver for Aftenposten, og gir aldri terningkast.

Hennes sitat «Påkostet og vakkert» troner øverst av de seks referansene til presseanmeldelsene.

Levin er lei av det hun kaller «villedende reklame».

– Jeg har ikke satt noe femtall på denne forestillingen, jeg bruker ikke terning i mine anmeldelser. Det er rett og slett jævlig frekt gjort – og det er feil, sier Mona Levin til «God kveld Norge».

Hun etterlyser ryddighet i annonseringen.

– Hva som er presentert her er slett villedende reklame. Hvorfor må de jukse med terningene? Jeg skulle ønske alle holdt opp med det, sier hun.

(saken fortsetter under bildet)

annonse

Åge Sten Nilsen sier til «God kveld Norge» at det ikke er meningen å villede publikum.

– Dette er ikke et forsøk på å late som om vi har fått terningkast fem i Aftenposten. Showet har fått fem i Sarpsborg Arbeiderblad, Tønsberg blad og Fredrikstad blad. Så har annonsen bare blitt oppdatert ut ifra det og da kan slike ting skje.

Nå ønsker artisten å endre plakaten etter kritikken.

– Hvis det ser ut som at alle de som er sitert i annonsen har gitt oss en femmer så er det dumt. Da forandrer vi det.

Produsenten legger seg flat

Også produsent Gusty Utterdahl legger seg flat for Mona Levins kritikk når «God kveld Norge» ringer.

– Det er jeg helt enig med henne i. Jeg beklager dypt at dette er blitt slik. Fra og med neste uke er det ingen terning i mine annonser. Jeg har fått en lærdom nå som gjør at jeg ikke skal sett opp flere sitater etter hverandre i fremtiden, sier Utterdahl til «God kveld Norge».

Produsentforeningen: – Unøyaktig, men ikke uryddig

Tidligere i år ble det bråk da Hanne Krogh og tre tenorer reklamerte for sitt sommershow. Her brukte artisten terningkast seks på en forestilling som ikke hadde hatt premiere, og fikk pepper for det fra bransjen.

Leder i produsentforeningen, Bjørn Heiseldal, synes ikke annonsen til «The Thrill» er like misvisende som den Hanne Krogh og tre tenorer presenterte i sommer.

Bjørn Heisendal

– Jeg skjønner at de bruker terningkast fem som de jo har fått på denne forestillingen. Men det hadde vært riktigst å påføre navnet på mediet hvor terningkastet er gitt.

– Opplever du annonsen som ryddig eller uryddig?

– Jeg opplever det som unøyaktig, men ikke uryddig.

Kritikerlaget kritiserer

Også Kritikerlaget reagerer på annonsen som altså står i landets største aviser.

– Jeg er helt enig med Mona Levin i at man bør slutte å jukse med terningene. Ideelt sett skulle jeg ønsket meg en ryddigere presentasjon, samtidig skjønner jeg at en markedsfører tenker markedsføring, sier leder i kritikerlagets seksjon for teater, musikk og dans, Ida Habbestad, til «God kveld Norge».

– For forbrukerne hadde det vært det beste at man er ryddig i presentasjonen, legger hun til.

the-trill (Foto: Stella)

– Ikke ment som lureri

Produsent Gusty Utterdahl forteller at terningkastet er hentet fra nettavisen Uriks og fra Fredrikstad og Tønsberg blad. VG ga forestillingen terningkast fire og Mona Levin bruker ikke terning i sine anmeldelser.

– Jeg hadde ikke tenkt på dette i det hele tatt.

– Ser du at det kan oppfattes som villedende reklame?

– Vi har ikke tenkt på det slik i det hele tatt. Terningkastet er det bare en grafiker som har satt inn. Det er ikke ment som verken misvisende eller lureri. Det er ikke slik vi jobber. Men jeg tar bort den femmern. Jeg har vært i bransjen i mange år og er egentlig ikke glad i terningkast i det hele tatt. Jeg tror ikke det er terningkastet som selger denne forestillingen heller.

– Hvorfor bruker dere terningkast da?

– Det er jeg privat som er imot det, det jeg som teaterperson som mener det burde vært uten terning, forklarer Gusty Utterdahl til «God kveld Norge».