Kanskje skal det rulle ut Saab modeller fra samlebåndene i Trollhättan igjen. I så fall blir det ganske sikkert denne, 9 3 cabriolet.
Kanskje skal det rulle ut Saab modeller fra samlebåndene i Trollhättan igjen. I så fall blir det ganske sikkert denne, 9 3 cabriolet.

Saab 9–3 cabriolet: Kanskje får den enda et nytt liv

Nå går det comeback-rykter om Saab-cabrioleten

Det begynner å bli alvorlig lenge siden det var produksjon i den tidligere Saab-fabrikken i Trollhättan.

Selskapet som kjøpte konkursboet etter Saab, elbilprodusenten NEVS, er i gang med å forberede sin produksjonsstart. Og samtidig går det rykter om at de også ønsker å bygge noen Saab-utgaver ved fabrikken.

Underleverandører

Det skal være snakk om cabrioletversjonen av 9–3.

NEVS skal ha vært i kontakt med en rekke av Saabs tidligere underleverandører, for å undersøke muligheten for å kjøpe deler.

De må sannsynligvis også ut på markedet og erstatte en del komponenter som den tidligere Saab-eieren GM har rettighetene til, hvis de ikke lykkes å få til en avtale med amerikanerne om dette.

LES OGSÅ: En av verdens mest sjarmerende cabrioleter blir ny

Tredje generasjon Saab 9-3 cabriolet ble aldri noen stor salgssuksess, men er en av de mest anvendelige cabrioletene på markedet med plass til fire og en god del bagasje. Nå gjør den kanskje comeback.
Tredje generasjon Saab 9-3 cabriolet ble aldri noen stor salgssuksess, men er en av de mest anvendelige cabrioletene på markedet med plass til fire og en god del bagasje. Nå gjør den kanskje comeback.

Saabs første cabriolet – dette er en framtidig klassiker

Var på overtid

Cabrioletmodellen er forresten helt sikkert valgt fordi dette er den av 9-3-utgavene som kan ha størst potensial for videre salg.

Cabriolet har generelt lenger levetid enn øvrige modellvarianter.

Både sedan og stasjonsvogn av 9–3 var solid på overtid mot slutten. Å selge særlig mye av disse utgavene – i alle fall i vår del av verden – kan nok NEVS bare glemme.

Billig i bruktmarkedet

Saab hadde rike cabriolet-tradisjoner, der særlig andre generasjoner 900/første generasjon 9–3 var en kjempesuksess med stofftak. Den cabrioleten var både praktisk og elegant – dessuten morsom å kjøre hvis man valgte turbomotor.

På bruktmarkedet starter prisene nå på under 30.000 kroner.

Strekker du deg opp mot 100.000 kroner, får du et veldig pent eksemplar med hyggelige kilometerstand og mye utstyr.

Les mer om denne Saaben i Brooms bruktbilguide – klikk her:

Forrige generasjon Saab 9-3 cabriolet var en stor suksess for Saab. Nå er også de svært rimelige på bruktmarkedet.
Forrige generasjon Saab 9-3 cabriolet var en stor suksess for Saab. Nå er også de svært rimelige på bruktmarkedet.

LES OGSÅ: Se hva Broom-leser kom over i Oslo sentrum