Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den mektige VW-sjefen Ferdinand Piech (75) gir svært sjelden intervjuer.

Mannen som leder et av verdens største bilkonserner er kjent som en særdeles hardtarbeidende mann – og for å være en krevende sjef.

Angrer bare på én

Å jobbe under Piech skal være mildt sagt utfordrende.

Volkswagens mektige konsernsjef Ferdinand Piech er 75 år, men har ingen planer om å gi seg ennå. (Foto: Scanpix)

Så har da også gjennomtrekken i toppen av de ulike VW-selskapene vært betydelig.

Piech stiler store krav, og er ikke redd for å kvitte seg med folk han føler ikke er gode nok for jobben.

I et intervju med tyske Bild am Sonntag sier Piech at han ikke angrer på at noen av dem har sluttet – bortsett fra én.

LES OGSÅ: Dette er kanskje Norges tryggeste bilkjøp

– Skulle ikke latt ham gå ...

Det er designeren Peter Schreyer, som i 2006 sluttet for å bli sjefdesigner for Kia.

– Vi skulle ikke latt ham gå, sier Piech om den saken.

Akkurat den formuleringen sier vel også litt om hvordan en toppsjef i et tysk gigantkonsern tenker ...

Snuoperasjon

Schreyer var mannen bak allerede legendariske Audi TT.

Peter Schreyer regnes om en av verdens mest begavede bildesignere. Han er også kjent for store sorte briller og alltid sorte klær.

Han har også hatt ansvaret for biler som Audi A3, A4 og A6, VW New Beetle og VW Eos.

Schreyer tok umiddelbart tak i Kia-designet og snudde opp-ned på det meste.

Innen bransjen blir dette sett på som en av de mest vellykkede snuoperasjonene noensinne. I løpet av bare noen få år fikk Kia et helt nytt og karakteristisk designspråk.

LES OGSÅ: – Tør jeg kjøpe koreansk SUV?

Hentet nye kunder

Sportage er på mange måter signaturmodellen. En kompakt SUV skarpe og sporty linjer som ble en umiddelbar suksess for Kia.

Sportage har også hentet mange nye kunder til merket og løftet merkevaren. Akkurat som planlagt.

Og hadde ikke Schreyer "fått lov til å gå", da hadde vi aldri fått sett dette designet på en Kia ...

Kia-Sportage_bakfra

Smart SUV-kjøp – les testen av Sportage her:

Aggressiv konkurrent

For Piech er det nok ekstra irriterende fordi parhestene Kia og Hyundai på mange måter er merkene VW-konsernet frykter mest.

Koreanerne er svært aggressive, de har store ambisjoner om fortsatt vekst også i Europa.

Ved å anlegge nye fabrikker øst i Europa, kan de også å produsere biler rimeligere enn VW-konsernet klarer i Tyskland. Det gir en konkurransefordel som kan bli svært viktig i årene framover.

LES OGSÅ: Denne lille Kiaen er en plassmester

Vil ha Alfa Romeo

Piech er altså 75 år gammel, men han har ingen planer om å gi seg. Han antyder at han minst vil sitte i jobben til neste generasjon VW Golf skal lanseres. Da snakker vi fem til sju år ...

VW-gruppen har nå 12 merker, men Piech legger ikke skjul på at de har plass til flere.

Han har flere ganger latt det skinne igjennom at han har lyst til å ta over Alfa Romeo og få det merket på rett kjøl.

LES OGSÅ: Giulietta er en lekker Golf-rival

Får viljen sin?

Dette har gjort forholdet mellom VW og Alfa-eier Fiat iskaldt.

Økonomisk sett er det også store forskjeller mellom et VW som går med gode overskudd – og Fiat som sliter tungt på grunn av elendig bilsalg sør i Europa.

Så det er slett ikke umulig at Piech får viljen sin her også – til slutt ...

LES OGSÅ: Sponser hver nybilkjøper med flere tusenlapper

LES OGSÅ: Så bra kan en billigbil være