Ford Transit Connect: Her er det plass til 270 fotballer!
Ford har laget perfekt bil å kjøre til fotballtrening med.
Flerbruksbiler, eller minivans, var det helt store i USA før SUV-bølgen skyllet inn. På det meste ble det solgt 1,3 millioner av dem i året.
De fleste var store biler med mange seter og mye plass – men fint lite av både gode kjøreegenskaper og elegant design.
Soccer mums
De (ofte) kvinnelige sjåførene fikk raskt tilnavnet "soccer mums", det var de som kjørte barna og barnas venner til og fra fotballtreninger og andre fritidsaktiviteter.
Og da var det naturligvis smart å ha en bil med plass til mange.
En bil der praktiske egenskaper var prioritert over det meste annet.
LES OGSÅ: Denne familiebilen er både elsket og hatet
Falt kraftig
Men spesielt sexy var det altså ikke, og etter hvert begynte salget å falle kraftig.
Nå er det nede på halvparten av toppårene – og når bilfabrikantene lanserer nye biler i klassen, er ordet "minivan" som regel ikke å finne et eneste sted i pressemeldingene.
LES OGSÅ: Utrolig mye familiebil for 200.000 kroner
Personbil ...
Når Ford nå snart skal lansere fem- og sjuseters-utgaven Transit Connect i USA er det heller ikke snakk om å kalle den minivan.
Nei, her er det fokus på design, bruksegenskaper og mulighet for mye utstyr.
Og selv om det er umulig å unngå å se at dette egentlig er en varebil med personbilinteriør, gjør Ford hva de kan for å presentere den som en personbil, med gode kjøreegenskaper og lavt forbruk.
LES OGSÅ: Dette er de beste, brukte familiebilene
270 fotballer
Dessuten har de et ekstra salgsargument, som en aldri så liten honnør til de nevnte soccer mums.
I denne bilen skal det nemlig være plass til ikke mindre enn 270 fotballer!
Da antar vi at det neppe sitter noen i setene, men likevel: Tallet er imponerende.
Debuterer snart
Alle baksetene kan foldes flatt ned i gulvet og de kan også skyves i lengderetningen, noe som sikrer optimal plassutnyttelse.
Ford tilbyr to motoralternativer: En 2,5-liter og en 1,6-liters EcoBoost-motor, sistnevnte skal tilby klassens klart laveste forbruk.
Bilen debuterer på bilutstillingen i Los Angeles senere denne måneden – og den skal bygges på Fords fabrikk i Valencia, Spania. Bilen kommer til Norge høsten 2013.
En norsk bestselger skal også komme fra Spania – les mer her:
LES OGSÅ: Så nært kan kassebil bli luksusbil