Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
To kraftige "potter", diffusor, vinge på koffertlokket, hofter over bakhjulene og to dører. Dette legges ikke skjul på de sportslige ambisjonene i Toyota GT86 - men motoren kunne godt vært litt sprekere. Og det blir den trolig også - akkurat som vi har bedt om her på Broom.no.
To kraftige "potter", diffusor, vinge på koffertlokket, hofter over bakhjulene og to dører. Dette legges ikke skjul på de sportslige ambisjonene i Toyota GT86 - men motoren kunne godt vært litt sprekere. Og det blir den trolig også - akkurat som vi har bedt om her på Broom.no.

TEST: Toyota GT86: Et fyrverkeri å kjøre – og koster mindre enn du tror

Dette er en ekte sportsbil for folket
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er dette?

GT86 er Toyotas definitive comeback på sportsbil-fronten. De gjorde et halvhjertet forsøk med siste generasjon Celica – men forhjulstrekk og relativt intetsigende kjøreegenskaper var ikke nok til å svare til forventningene.

Nå har endelig en verdig oppfølger til 80- og 90-tallets godbiler, første generasjon av MR2, Celica og Supra, på plass. Og at den starter en ny æra, og dermed får nytt navn, er bare på sin plass. Ja, den tåler sågar sammenligning med James Bond-bilen Toyota 2000 GT.

Denne kommer til å bli en monsterhit blant alle som setter pris på en bil som er akkurat så rampete som du i hemmelighet har lyst at den skal være.

LES OGSÅ: Toyota Supra: Thomas har 500 hk på bakhjulene

Toyota GT86 hovedbilde

Hvordan er den å kjøre?

J ... morsom! Dette er et av årets definitive leketøy. Lavt tyngdepunkt sikres gjennom boxer-motoren til Subaru, det er svært god vektfordeling og bakhjulstrekken er på plass igjen. Så her kan du slå ut håret.

Det morsomste er at den er så lett å kontrollere. Om du slår av antispinnsystemet (det er naturligvis ikke å anbefale på vanlig vei) kan du "seile" gjennom svingene med full kontroll på sladden hvis bakken er litt fuktig. Det er rett og slett inni hampen moro! Uansett hva alderen din er, kan denne bilen få deg til å bli barnslig igjen på rekordtid.

Litt frustrerende er det at sportknappen ikke tillatter litt mer drifting, men du kan altså slå at hele ESP-en og da styrer du selv.

Sportssetene har god støtte – men er også ganske harde. Og du må regne med litt støy i kupeen – som dessverre ikke blir bedre av et heller pinglete stereoanlegg.

Motorlyden som kommer inn gjør imidlertid ikke noe – den er buldrete og macho nok til å være høyst velkommen. Kun på skikkelige langturer risikerer du å bli lei av den.

Benny testet Toyota GT86 på spanske veier under lanseringen: Les om det her

Finest utenpå eller inni?

Toyota GT86 interiør foran

GT86-en vekker oppsikt. I alle fall den knallrøde modellen vi testet. Men ikke på en sånn "sjekk han der skal vise seg fram"-måte. Den er ikke så stor og prangende – og Toyota-emblemet tar bort litt av show off-faktoren. I stedet virker mange interessert – og smiler!

Vi liker designet – og her finner vi til og med noen likhetstrekk med storebror og superbil Lexus LFA. Det er ikke feil.

Hjulbulene foran synes godt på panseret når du kikker gjennom frontruta, og i de utvendige speilene har du perfekt utsikt til de svulstige hoftene. Jo da, dette liker vi.

Interiøret følger dessuten opp. Her er det tøffe, skinnseter med alcantara og røde kontrastsømmer. Høy midtkonsoll, stor turteller, sportslig rød belysning og et tykt og godt ratt. Vi savner imidlertid multifunksjonsratt – selv om dette er en rendyrket sportsbil ...

Her er kanskje tidenes kuleste Toyota!

Hvordan er plassen?

Toyota GT86 interiør bakseter

Hvilken plass? Denne bilen setter du deg ned i – og kler på deg. Omtrent som de trange dongeribuksene som satt som pølseskinn på 80-tallet. Her er det knapt plass til å skifte mening. Baksetene er i beste fall symbolske – men det er klart, skulle du være desperat kan du partere noen og stable dem opp baki der.

Bagasjerommet er også best egnet til å svelge unna ting som toalettvesker og noen handleposer, snarere enn store kofferter og masse bager. I rene tall snakker vi 243 liter.

Men hvem bryr seg om det? Denne bilen er ikke skapt for å være praktisk.

SE VIDEO: Her får Lamborghinien juling av en Toyota!

Går den bra?

Ikke så bra som vi skulle ønske. Jo da, 200 hk er greit det. Men det blir ikke heeelt hæla i taket. Subaru har ikke brukt turbo – og du må piske motoren godt opp på turtallet for å få responsen du ønsker.

Men selv da er det ikke all verdens trøkk – og på tørt føre skal du jobbe litt for at den skal slippe. Men når den først gjør det, så kan du holde den sidelengs med god balanse hele veien.

0–100 km/t tar, med den manuelle utgaven vi tester, 7,6 sekunder. Det er absolutt ikke dårlig, vi synes bare denne bilen fortjener enda mer krutt.

Inntil videre snakkes det ikke om en turboversjon, men det er jo lov å håpe og drømme likevel. Kanskje til og med firehjulstrekk.

Når det er sagt, så er denne motoren av typen som gliser sleskt av å bli behandlet brutalt. Den elsker det! Så du må ikke ha dårlig samvittighet når du venter til det blinker iltert i en liten rød lampe i turtelleren før du skifter gir.

Og med mer effekt blir det jo straks også mye dyrere - så det er snakk om prioritering.

Toyota GT86 skrått bakfra

Pluss:

Du får ikke mer nybil-moro for denne pengesummen

Minus

Vi skulle gjerne hatt litt mer krefter

LES OGSÅ: Toyota MR2: Se - den lever ennå

Og hva er konklusjonen?

I samarbeid med Subaru, de har sin "tvillingmodell" BRZ, har Toyota virkelig tatt steget tilbake i sportsbilsegmentet.

Prisen er drøyt 450.000 kroner. Det gjelder uansett om du går for automatgir eller manuell. Utstyrslisten er lik uansett – du får full pakke, med skinn, navi, blue tooth, nøkkelfri start og tosoners klima. Men forvent ikke noe banebrytende utstyr – det er kjøreopplevelsen som prioriteres høyest.

Vi er ikke i tvil om at manuell gir er det riktige i en slik bil. Så her synes vi det skal være tungtveiende argumenter for å velge automatutgaven som går dårligere (0-100 km/t på 8,2 sekunder) – men faktisk og har et lavere forbruk (0,71 l/mil mot 0,78 l/mil med manuell).

Prisen er selvsagt ganske stiv med tanke på hvor lite plass du får for pengene – men det er vanskelig å finne en sportsbil som tilbyr like mye moro til denne prisen.

Toyota GT86 instrumenter

Bil: Toyota GT86 Type: Manuell Motor: 2-liters 4-sylindret boxer Effekt: 200 hk/205 nm 0–100 km/t: 7,6 sek Forbruk: 0,78 l/mil Bagasjerom: 243 liter Pris: 457.000 kroner

LES OGSÅ: Mazda MX-5 GT: Denne skal gi mye billig moro