SATSER GJERNE PÅ WIDERØE: Vågan-ordfører Eivind Holst (H). (Foto: Roy-Arne Salater)
SATSER GJERNE PÅ WIDERØE: Vågan-ordfører Eivind Holst (H). (Foto: Roy-Arne Salater)

– Widerøe er både bussen, trikken og t-banen vår

Ordføreren i Vågan utelukker ikke at kommuner i Nord-Norge kan gå inn på eiersiden i flyselskapet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SAS vil selge datterselskapet Widerøes flyveselskap. Det ble bekreftet da SAS la fram sin nye spareplanmandag morgen.

Widerøe-kaptein og investor Ola O.K. Giæver jr. har lengesignalisert interesse for å overta selskapet.I en pressemelding mandag ettermiddag bekrefter han at han jobber for å overta aksjene i Widerøe fra SAS.

Giæver fronter en gruppering med alle 1350 Widerøe-ansatte pluss en ekstern investor. Det går ikke fram av pressemeldingen hvem denne investoren er.

Widerøe-pilot: – Vi er superklare til å ta over

Villig til å satse

Vågan-ordfører Eivind Holst (H) er ikke fremmed for tanken om at også kommuner i Nord-Norge kan spytte penger inn i selskapet.

– Det er ikke en fremmed tanke at kommuner i Nord-Norge kan gå sammen på eiersiden, men det er helt uaktuelt at kommunene driver selskapet, sier Holst til TV 2.

Han har tillit til at de ansatte klarer å drive selskapet videre på en god måte og understreker betydningen av flyselskapet for landsdelen.

– Widerøe er både bussen, trikken og t-banen vår. Selskapet binder landsdelene våre sammen og er utrolig viktig for folk, sier han.

Spiller viktig rolle

At selskaper er viktig, bekreftes av reisende ved Svolvær lufthavn. Ragnhild Johansen bor i Oslo og har hus i Lofotoen og er dermed en hyppig passasjer hos Widerøe.

HYPPIG PASSASJER: Med bolig i Oslo og hus i Lofoten er Ragnhild Johansen hyppig passasjer hos Widerøe. (Foto: Roy-Arne Salater)

– Widerøe er veldig viktig for lokalbefolkningen, ikke minst med tanke på post og syketransport, sier hun.

Johnny Jensen, som mandag reiste fra Bodø til Svolvør, er ikke bekymret med tanke på Widerøes framtid.

– Jeg tror det blir business as usual og at gode drivere kommer inn. Jeg registrerer også at Torghatten er interessert, sier Jensen.

Tror selskapet kan trenge mer penger

Luftfartsekspert Frode Steen ved Norges Handelshøyskole sier SAS sender veldig viktige signaler gjennom den siste sparepakken og at det kan være nok til å berge selskapet. Men å starte med blanke ark går ikke for en gammel kjempe som SAS.

– Vi snakker om at vi har de samme fagforeningene, de samme utfordringene og de samme gamle flyene. Det er samme politiske struktur med hvordan nettet er bygd opp. København er hovedhavn for hele selskapet, og det er antakelig ikke en optimal løsning, sier professor Steen til TV 2.

– Kan man vente at selskapet vil trenge mer finansiering på sikt?

– Jeg tror nok det, ja. Eller sagt på en annen måte: hvis vi mot formodning ser at de ansatte tar imot denne pakken og går inn for alle disse kuttene, så er det klart at de kan klare å komme ovenpå. Men det er mye som skal gjøres, sier Steen.

LES OGSÅ: Ingen vil kjøpe SAS

LIVSNERVE: Widerøes trofaste Dash 8-maskiner frakter folk og gods rundt i distrikts-Norge nesten uansett vær. (Foto: Roy-Arne Salater)