Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er tøffe tider i europeisk bilindustri og et av selskapene som virkelig sliter akkurat nå er PSA Peugeot Citroën.

Med 64 prosent av salget sitt i Europa er den franske bilgiganten ekstra sårbar når markedet svikter i vår del av verden. Det blir anslått at konsernet nå taper 1,6 milliarder kroner – i måneden!

Kraftig prisavslag

Så langt har man forsøkt å kjøpe seg ut av problemene, ved å gi store rabatter på nybiler.

De tyske PSA-forhandlerne skal for eksempel ha hatt et gjennomsnittlig prisavslag på modellene sine på 14,2 prosent i september – uten at det har reddet markedsandelene.

Nå kommer imidlertid en helt ny bilmodell som kommer til å bli utrolig viktig. Peugeot 301 heter den.

Alt om Peugeot på broom.no – klikk her:

Priser aggressivt

Dette er en sedan basert på småbilen 208. Og den er skreddersydd for markeder sør og øst i Europa.

1. november startet salget i det første markedet, som er Tyrkia.

Her er prisen fra nesten nøyaktig 100.000 kroner. Det betyr at Peugeot priser aggressivt, men likevel: Bilen er vesentlig dyrere enn det som blir antatt å være erkerivalen, nemlig Dacia Logan.

LES OGSÅ: Dacia lager stor familiebil til under 80.000 kroner

Moderne utgangspunkt

Dacia er Renaults eget lavprismerke og de er i kraftig vekst om dagen. Der Dacias modeller er konstruert fra bunnen av og basert på eldre (og allerede nedbetalt) teknikk, tar altså 301 utgangspunkt i en langt mer moderne bilmodell.

Det betyr at Peugeot er nødt til å ta seg bedre betalt for at dette skal være lønnsomt.

Samtidig sørger de også for at 301 har mer utstyr og litt mer luksusfølelse enn det Dacias modellutvalg kan skilte med.

Dacia er straks på plass i Norge – les mer her:

Ny sparemotor

På plass er blant annet sikkerhetsutstyr som nødbrems-assistent og fire airbager. 310 får også den nye tresylindrede bensinmotoren som nylig ble tatt i bruk i 208.

Den vesle 1.2-literen har 71 hk. De som vil ha mer krefter kan velge mellom 1.6-liters diesel eller bensinmotorer på henholdsvis 92 eller 115 hk.

Utstyrsmessig kan du velge blant annet bluetooth, parkeringsassistent, automatisk åpning av bagasjerommet med fjernkontroll, USB-inngang og naturligvis klimaanlegg.

LES OGSÅ: Snart blir dette standardutstyr i nybilen din

Peugeot 301 - interiøret.

Volvo planlegger også billigmerke – les mer her: