Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Første generasjon Mercedes CLS skapte en ny trend, da den ble lansert som firedørscoupé.

Nå er andre generasjon på plass – og dessuten en helt ny modell, som nok også kan bli en trendsetter. Nemlig stasjonsvognversjonen av firedørscoupeen. Den har fått navnet CLS Shooting brake.

I disse dager lanseres bilen i Norge.

Her kan lese mer om CLS Shooting Brake - og se flere bilder

Det er mer bagasjeplass i CLS stasjonsvogn enn i firedørsversjonen. Og tregulv som ytterligere skal understreke luksusfølelsen i bilen. Eieren kan også bestille fem ulike interiørfarger og tre forskjellige skinntyper.

Vakkert

De fleste som har sett bilder av den nye modellen er skjønt enige om at dette er noe av det vakreste som kan kjøpes for penger – i alle fall på bilfronten.

Linjene er elegante, sportslige og tidløse på en gang. Noe coupe er det selvsagt ikke – men mye av utseendet til en coupe er med i designet.

Les testen av andre genersjons CLS 250 CDI her:

Dyrere med fem dører

Nå har forhandlerne som har bestilt sine biler mottatt dem – og det betyr at de første kundene straks kan parkere sin nye stolthet i garasjen.

– Bilen er lansert i Norge – og vi tar sikte på å selge rundt 100 eksemplarer av denne i året, forteller Henning Larsen i Bertel O. Steen til Broom.no.

Prisen starter på 785.900 kroner – det er 40.000 kroner over det du må ut med for CLS-en med fire dører.

De fleste vil nok imidlertid nærme seg millionen og vel så det, når det er krysset av for en anselig mengde ekstrautstyr.

CLS rett bakfra

LES OGSÅ: Mercedes CLS: Luksusbil til Passat-pris

Mer plass

Shooting Brake bygger naturligvis på en vanlig CLS – men har forlenget akselavstanden med 16 mm – slik at den er 4.956 mm lang.

Dette kommer blant annet baksetepassasjerene til gode. Men bagasjeplassen er også raus – med 590 liter med baksetene oppe, eller hele 1550 om du legger dem ned.

CLS grå

LES OGSÅ: Politiet vet ikke at dette er lov

Lavt forbruk

CLS Shooting Brake blir tilgjengelig med fire motorer, to diesel og to bensin.

Dieselen 250 CDI kjenner vi fra før i blant annet E-klasse, CLS og ML – det er den spreke men svært gjerrige firesylindrede 204-hks motoren. Med denne er snittforbruket svært lave 0,53 l/mil.

Til tross for det lave forbruket og at vi snakker om en firesylindret motor, er ytelsene slett ikke verst. 0–100 km/t går unna på 7,8 sekunder.

Dette bør du vite om du vurderer å kjøpte brukt CLS

0–100 km/t på 6,7 sekunder

350 CDI, 3-literen med sine 265 hk, er også et gammelt bekjentskap. I Shooting Brake gir den 0–100 km/t på 6,7 sekunder, med et snittforbruk på 0,6 l/mil.

På bensinsiden kommer 350 som innstegsmodell – 3,5-liters V6-eren har 306 hk. Med denne når du 100 km/t på nøyaktig samme tid som 350 dieselen, men snittforbruket blir naturligvis høyere: 0,73 l/mil.

Og skulle du ønske mer pulver, finnes det også en AMG-versjon til salgs i Norge. Prisen på denne råtassen er 2,59 millioner kroner - og du får 525 hk med på kjøpet.

Her er en annen rå designbil som mange digger: