Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei sann Benny. Jeg er i ferd med å kutte firmabil til fordel for å kjøre på km godtgjørelse med en støtte fra arbeidsgiver i bunnen. God ordning som gjør at jeg skal kunne ha mer eller mindre gratis bil, har betalt veldig mye i skatt for firmabilen jeg har nå. Jeg vil gjerne fortsette med SUV og har kommet over en VW Touareg der prisen er gunstig, men jeg likevel er i tvil.

Bilen mangler nemlig noen ting som jeg har forstått kan være viktig på biler i denne klassen. Den har ikke skinnseter og heller ikke delskinn, helt vanlige stoffseter i stedet. Dessuten har den manuell girkasse. Bilen er tatt inn fra Tyskland og slik jeg har forstått er det slik at forrige eieren ville ha den akkurat slik, det var altså ikke for å spare noen eventuelle penger på det.

Jeg kan få den for rundt 30.000 kroner billigere enn tilsvarende bil som har skinn og automat. Automat er ikke viktig for meg, synes det er helt greit å gire selv. Håper du kan ta deg tid til å svare meg og gjerne litt kjapt, vet jo ikke hvor lenge den blir stående før noen andre kan komme og kjøpe. Vennlig hilsen Jan Petter, Lillestrøm.

Benny svarer:

Hei Jan Petter. Jeg har vært borti noen biler som det der opp gjennom årene, biler som er utstyrt helt annerledes enn 95 prosent av tilsvarende modeller.

Ofte er det slik at første eier har villet ha det akkurat sånn og gjerne har trosset innstendige råd fra forhandleren sin som – helt riktig – ser for seg en lite hyggelig situasjon den dagen vedkommende kommer tilbake for å bytte inn bilen.

Det kan gjelde ting som "feil" farge, ukurant motorisering eller som i ditt tilfelle: Mangel på utstyr som blir sett på som et must i bilklassen.

For en SUV som Touareg SKAL det nemlig være skinnseter og automatgir. Jeg lurer nesten på om bilen også kan mangle navigasjon? I så fall har første eier virkelig prikket inn "gullrekka", i negativ forstand.

Så ja, jeg skjønner veldig godt at du er i tvil om denne bilen. Og når prisdifferansen ikke er større enn det du skisserer her, er dette en bil du helt klart skal holde deg unna. Verditapet framover vil være formidabelt, du kan like gjerne kaste tusenlappene på peisen!

LES OGSÅ: Denne Touaregen har tapt seg over en million kroner

Må selges på pris

Dette er en bil som skal ligge langt under tilsvarende biler med skinn og automat. Den kan kun selges på pris. Nå – og også den dagen du skal selge igjen. Den vil garantert være svært tungsolgt. Og da er det ikke noe annet som hjelper enn å gå langt ned i pris.

Sjansene for at du finner en til som mener at Touareg er best uten skinn og automat er nok dessverre forsvinnende liten.

Jeg foreslår at du enten ser deg om etter en helt annen bil – eventuelt at du forklarer selger at du synes prisen er altfor høy i forhold til at bilen mangler disse vesentlige tingene. Så kan du jo se hvor mye du kan få presset prisen.

Hvis du har tenkt å ha bilen lenge – og får den billig nok, ja da kan dette kanskje være noe å tenke på. Men vær i alle fall klar over at du kjøper en bil som mange vil synes er ukurant. Det kommer du nemlig ikke unna den dagen du skal selge den videre.

Lykke til med valget!

Les mer om Touareg i Brooms bruktbilguide – klikk her:

Lykke til videre!

LES OGSÅ: Nå er det prisras på bruktbil:



Stort arkiv




Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Dette er bilene som stopper mest – og minst

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: