Irriterende. Lamper og feilmeldinger dekktrykk som er i orden. Illustrasjonsbilde.
Irriterende. Lamper og feilmeldinger dekktrykk som er i orden. Illustrasjonsbilde.

Lyser og lyser – uten at noe er feil

Har du også opplevd dette?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Du er ute og kjører. Plutselig så tennes et ilskt oransje lys på dashbordet foran deg. Opps – noe feil med bilen ... En stress-situasjon for mange.

Man svetter litt i håndflatene og ta seg forsiktig til nærmeste bensinstasjon, sjekker lufttrykket. Alt i orden ... Men likevel lyser varsellampen.

Mange nordmann kjenner seg igjen i denne situasjonen og kanskje har norsk klima og norske forhold noe av skylden for det er slik. Eller er systemene bare dårlige? Faktum er i alle fall at mange sliter med dette, det ser vi blant annet i mange henvendelser til oss i broom.no.

Utrolig irriterende

Verden går framover sies det og det er neppe noen grunn til å tvile på nettopp det. Men noen ganger så går det kanskje litt vel fort?

Det med bil og bilkjøring kan være et godt eksempel på det. Nye, avanserte systemer dukker stadig opp. Både for å hjelpe oss bilførere og for å gjøre det tryggere både for oss selv og våre medtrafikanter. Den trenden er slett ikke over enda. Les mer om hva som kommer framover, her:

Ofte feil

Et av de nye systemene som en del biler har hatt noen år allerede er dekktrykk-varslere. Kort for talt en lampe på dashbordet som forteller deg at dekktrykket i et eller flere dekk er feil.

Vel og bra det. Feil dekktrykk på virker bilens kjøreegenskaper og dermed trafikksikkerheten. Dekk med for lavt lufttrykk gjør også at bilen bruker mer drivstoff. Altså både en nyttig og god informasjon å få. Hvis den er riktig.

Dessverre er det slik at dette systemet ofte varsler feil, selv om alt er i sin skjønneste orden med både lufttrykk og dekk.

Noen biler gir deg full informasjon om både dekktrykk og temperatur - også i reservehjulet.

Les også: Derfor må du være ekstra forsiktig med nye piggdekk:

Det finnes flere forskjellige varianter av dekktrykksvarsling. De mest avanserte viser i et display både hvilket hjul som har feil lufttrykk og hvor mye lufttrykket er i de respektive dekkene.

Flere grunner til feil

Veldig kort og enkelt fortalt så er det en liten føler som sitter på innsiden av felgen – rett bak ventilen, som registrer lufttrykket til enhver tid. Trådløst naturligvis.

Ventil med dekktrykksensor, skik ser den ut. Illustrasjonsbilde.

Hvis lampen tennes til tross for at dekktrykket er riktig, så er ofte feilen i selve føleren. Både fuktighet i lufta som fylles i dekket og streng kulde kan sette disse følerne ut av spill. At kommunikasjonsproblemer mellom følerne og resten av bilen oppstår er heller ikke uvanlig.

En del biler har også systemet bare på sommerhjulene og man har kanskje kjøpt uoriginale vinterhjul til bilen som ikke har sensorer. Da vil lampen lyse.

Les også: Nye politibiler tåler ikke kulde

På noen biler kan man gå inn...
... og resette systemet selv. (Foto: BMW)

På mange biler kan man også resette (nullstille) denne lampen selv, mens andre må innom verkstedet en tur for å få gjort dette.

EU innfører nye regler for utstyr som skal finnes på alle nye biler fra 2014. Dekktrykksensor er en av disse tingene.

La oss håpe at systemene har blitt bedre og mer stabile innen den tid – så vi slipper å irritere oss unødvendig.

Les også: Derfor er det smart å kjøpe to år gammel bruktbil