Det er ikke alle firehjulstrekkere som har denne ekstra girspaken. Kun de som er beregnet på terrengkjøring. Illustrasjonsbilde.
Det er ikke alle firehjulstrekkere som har denne ekstra girspaken. Kun de som er beregnet på terrengkjøring. Illustrasjonsbilde.

Derfor har noen biler en ekstra girspak

Han er på 4x4-jakt og synes dette ser litt skummelt ut...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei er på biljakt og vil ha firehjulstrekk etter noen ganske heftige opplevelser de siste vintrene. Har aldri hatt det før, men alle jeg snakker med skryter så veldig av det. Vi bor litt avsides til så har foreløpig bare orientert meg på finn, men har til gjengjeld brukt mange timer der, he he. Noe jeg lurer på er hvorfor mange av de større firehjulstrekkerne har to girspaker.

Har det noe med selve firehjulstrekken å gjøre? Ser nesten litt skummelt ut for meg, tenker faren for å gjøre noe feil her og kanskje til og med ødelegge noe på bilen? Må man ha dette hvis man kjøper 4x4? Ser på biler som Pajero, Patrol eller Landcruiser og med noen år på nakken

Benny svarer:

Heisann!

Joda det er riktig at en del av de skikkelige firehjulstrekkerne har to girspaker – det er de som også er beregnet på litt offroadkjøring.

Det er slik ved terrengkjøring at utfordringen gjerne er å ha høyt nok turtall på motoren for maksimal effekt og moment – uten at farten blir for høy.

Derfor er disse bilene utstyrt med lavserie-gir. Og det er for ut- og innkobling av lavserie den ekstra girspaken er til. På noen biler kobler man også ut og inn firehjulstrekken med denne ekstra spaken.

Kan bli dyrt

Dette er ikke noe skummelt i det hele tatt og det skal nok hardt gjøres å bruke feil girspak. Den "vanlige" girspaken er plassert på normalmåten og det er den man helt intuitivt velger når man skal skifte gir. Spaken til lavgiret sitter ofte litt lengre fram og til høyre, samtidig som den er lavere – så du tar neppe feil av disse ved girskift.

Velger du en bil med slikt girsystem, så er det vel verdt å sette seg litt inn i hvordan dette fungerer og skal brukes. Gjør man det feil, så kan man faktisk pådra seg dyre reparasjoner.

Men som sagt – dette er ikke vanskelig og det står godt og enkelt forklart i bilen instruksjonsbok.

Ønsker deg lykke til med firehjulstrekker.

LES: Nå er det prisras på bruktbil:

Stort arkiv




Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Begge er vinterdekk – bare det ene er forbudt

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: