Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Mercedes lanserte R-klasse, var det ikke mange biler i samme klassen. Og det er det fremdeles ikke. R-klasse er en uvanlig stor stasjonsvogn med firehjulstrekk og stor motor. Og prisen er høy.

Men på bruktmarkedet har disse nå begynt å komme ned i mer "fornuftige" priser.

For eksempel den bilen vi har plukket ut. Det er en 2006-modell som ifølge selger bare er gått 118.000 kilometer.

Nyprisen var godt over en million, nå blir den din for 379.000 kroner, ferdig registrert.

Les vår test av Mercedes R-klasse her

R-klasse vanlig foto 2

Byttet dører og skjermer

Denne prisen er langt under de andre R-klassene med hvite skilter.

Noe av forklaringen ligger i at denne bilen har en del småskader i lakken. Men selger opplyser at den kan selges for 10.000 kroner mer – med lakkskadene reparert.

Det opplyses også at fire dører og forskjermene er byttet hos Bertel O. Steen på grunn av produksjonsfeil.

Nye vinterdekk følger også med på kjøpet - og viktigste av alt er kanskje at det følger med en NAF-test.

Se hele annonsen her

God plass – sterk motor

R-klasse byr på enorm plass – og altså sitteplass til seks personer i en 2+2+2-løsning. Etter hvert kom den også som 7-seter – med tre plasser i den midterste raden.

Komforten er dessuten på topp i beste Mercedes-stil – blant annet takket være Airmatic-luftfjæring.

Det er mye utstyr på bilen vi har funnet – og skinn/alcantara-trekk på setene som både er pent å se på, godt å sitte i og praktisk.

320 CDI gir krefter nok til at bilen kjennes pigg og fin – tross vekten. 0–100 km/t på 8,8 sekunder.

LES OGSÅ: Hvilken stasjonsvogn har størst bagasjerom?

Stor og tung

R-klasse er over 5 meter lang, to meter bred og har en egenvekt på 2,1 tonn. Det er altså ingen småbil vi snakker om.

Det reflekteres også i forbruket – som er på 0,93 l/mil ved blandet kjøring.

LES OGSÅ: Disse bilene taper du minst på

Det er ellers en biltype som det koster en del å eie.

Både driftskostnader og generelt vedlikehold/servicer er vesentlig dyrere enn familiebiler som VW Sharan eller Ford Galaxy.

For eksempel er luftfjæringen en kostbar affære den dagen den skal byttes/repareres.

LES OGSÅ: Verditap: 200.000 kroner i året

Sjekk historikk

For å gjøre faren for dyre overraskelser minst mulig, er det viktig med en skikkelig gjennomgang av historikken på disse bilene. Fullt servicehefte er et must – og det samme en teknisk gjennomgang av fagpersoner, gjerne NAF.

– Også kan en jo med det blotte øyet ofte se på bilen om eieren har tatt godt vare på den. Både innvendig og utvendig, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

R-klasse vanlig foto 1

Les mer om Mercedes G-klasse her: