Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny. Jeg ser etter en bil fordi den jeg har nå havarerte skikkelig på EU-kontrollen. Det er en Volvo 850. Jeg har kommet over en Saab 9000 fra 1995, toppmodellen med 200 hestekrefter (kanskje litt mer også, eieren nå mener den kan være chippet litt opp), skinn og veldig mye luksus og utstyr.

Den har gått 248.000 kilometer og har hatt tre eiere. Serviceheftet er ikke så verst utfylt og den var gjennom EU-kontroll i februar med bare noen småting som ble fikset. 30.000 kroner er prisen. Er ikke det da utrolig mye bil for pengene? Tror du prisene her vil synke mye fordi Saab gikk konkurs og er borte? Takker hvis du kan gi meg en vurdering-. Hilsen Nils.

Benny svarer:

Hei Nils! Saab 9000 ja, lenge siden vi har skrevet noe om den her på broom.no. Den solgte jo i perioder godt her hjemme, men tydelig at mange har forsvunnet til hoggerne nå, fant ikke mer enn 29 eksemplarer til salgs på finn når jeg akkurat sjekket innom.

Særlig topputgavene hadde jo litt drømfaktor og skilte seg absolutt fra mengden med sterke turbomotorer, elegant interiør og mye utstyr. 9000 er også veldig praktisk bil med god plass og kombiløsning. Jeg må innrømme at jeg har litt sansen for disse bilene.

Så jeg skjønner derfor at dette kan friste til 30.000 kroner.

På papiret er det absolutt mye bil for pengene, men samtidig er det nok smart å sjekke grundig før du kjøper. Saab 9000 var nemlig langt fra verdens beste bil og når den har blitt 17 år og har gått såpass langt, kan egentlig alt skje, når som helst.

LES OGSÅ: Disse bruktbilene har minst feil etter ti år

Elektrisk krøll

Serviceheftet er viktig her, det beste hadde vært om det var komplett fulgt opp, men det kan man kanskje ikke forvente på en så gammel bil. Sjekk i alle fall når siste service var. Kanskje er det på tide med en ny nå, kanskje er den allerede på "overtid", det kan jo være greit å ta med som grunnlag for å prute litt.

Det med mulig chipping ville jeg også fått sjekket. Har vært borti en del Saaber som har vært altfor tøft trimmet, det kan fort bli dyrt det også. Turbohavari er heller ikke uvanlig på 9000.

Ellers er rust en svakhet på disse bilene, sjekk spesielt nedkant av dørene (gammel Saab-spesialitet) og hjulbuene.

Ulyd fra (eller defekt) bensinpumpe er ikke uvanlig. Oljelekkasje fra motor og dårlig oljepumpe er også gjengangere. Clutch og girkasse er også vel verdt å sjekke nøye på såspass motorsterke biler.

Sjekk også at alt utstyret virker! Det var en god del krøll med det elektriske på disse bilene, irriterende ting som at instrumenter ikke virker eller at vindusheisene plutselig tar kvelden osv.

Jeg vil sterkt anbefale en nøye sjekk før du kjøper, sammen med en bilkyndig eller hos NAF.

Ellers er nok dessverre sjansene ganske gode for å gå på en smell her.

Når det gjelder verdi i forhold til Saab-konkursen: Nei, for så gamle biler tror jeg ikke det spiller noen rolle. Snarere tvert imot. Fine slike biler er absolutt vel verdt å ta vare på. Kanskje vil de stige i pris også :-)

Kjapt oppsummert: Kul bil som må sjekkes nøye. Ser den bra og fin ut – så kjøp!

Lykke til videre!

Det krymper på utvalget av Saab 9000 på bruktmarkedet nå, mange av dem har forlengst havnet hos høggeren.

Les om Saab 9000 i Brooms bruktbilguide – klikk her:

Stort arkiv


Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: – Prøver bilselgeren å lure meg?

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: